Mannequin Challenge verovert het internet; ook sportclubs haken aan

We hadden al de Ice Buckett Challenge en de Water Bottle Challenge en nu is er een nieuwe hype op social media: de Mannequin Challenge. Begonnen op highschools in de Verenigde Staten en inmiddels haken ook grote sportclubs aan.

De bedoeling van de Mannequin Challenge is dat mensen blijven stilstaan – als een mannequin - terwijl er een video wordt opgenomen, meestal met muziek op de achtergrond. Hoe groter de groep en hoe uitdagender de poses, hoe populairder de video lijkt te worden.

De hashtag #MannequinChallenge is al veelal gebruikt op Twitter en Instagram. Er wordt verondersteld dat de hype op 26 oktober is begonnen door een groep studenten van de Ed White High School in Jacksonville, Florida. Onder de meeste video’s wordt het nummer 'Black Beatles' van Rae Sremmurd gezet.

Sportclubs

Nadat eerst diverse highschools probeerden de beste video te maken, hebben afgelopen week ook sportclubs de hype ontdekt. Onder meer de Dallas Cowboys, New York Giants, Milwaukee Bucks en Borussia Dortmund hebben al video’s van de Mannequin Challenge op social media geplaatst. De komende periode zullen zeer waarschijnlijk vele andere sportclubs- en organisaties volgen.

Meedoen aan zo’n Challenge kan een club veel goodwill en extra volgers op social media opleveren. Daarnaast toont het aan dat ook professionele sporters onderling veel lol hebben, dat verkleint wellicht de afstand tussen de 'gewone' fans en de atleten.

Hieronder hebben we een aantal video’s van de Mannequin Challenge op een rij gezet. Welke video’s ontbreken in dit rijtje? Laat het ons weten in de comments of via #sportnext op Twitter.

Cleveland Cavaliers

Almere City


 

Borussia Dortmund


Dallas Cowboys

New York Giants

Milwaukee Bucks

VOCRotterdam

Shorttrackers


Kentucky Wildcats

Miami Dolphins