Max Verstappen uitgeroepen tot NSP Sportpersoonlijkheid van het Jaar 2015

“Max is de openbaring van dit seizoen”, zo sprak voormalig autocoureur Allan McNish vol lof over de 18-jarige Formule-coureur. McNish - tegenwoordig presentator bij de BBC - is een grote fan van de Nederlandse coureur, evenals zijn collegae Suzi Perry, Lee McKenzie en David Coulthard die Verstappen na (bijna) elke race even voor de camera's weet te trekken. Maar niet alleen de Engelsen lopen weg met Max Max, ook in Nederland zijn we allemaal - van sportliefhebbers, sportmarketeers tot sportjournalisten - toch stiekem wel Verstappen-fans geworden. De zoon van Jos Verstappen blijkt daarnaast een marketingster te zijn en heeft zowel het karten als Formule 1 in Nederland op de kaart gezet. Niet voor niets is hij daarom vanavond tijdens het Sport & Media Nieuwjaarsdiner uitgeroepen tot NSP Sportpersoonlijkheid van het Jaar 2015.

Onder het toeziend oog van ruim 130 deelnemers is de prijs door voormalig minister-president Jan Peter Balkenende uitgereikt aan Max Verstappen. Verstappen is daarmee de opvolger van Arjen Robben, die in 2014 met de titel werd geëerd voor zijn plezierige, professionele en toegankelijke omgang met de media en zijn betekenis voor de sport. De prijs is een voortzetting van deoude NSP Persprijs, die in het verleden werd toegekend aan onder anderen Frank en Ronald de Boer, Leontien van Moorsel, Anky van Grunsven, Epke Zonderland en Ireen Wüst.

Naast Verstappen waren ook atlete Dafne Schippers en wielrenners Tom Dumoulin kandidaat voor de prijs. De jury koos echter voor de coureur van Toro Rosso: "Max Verstappen is als een komeet omhoog geschoten in de sportwereld en heeft in 2015 zo niet dagelijks, dan toch zeker wekelijks de media in alle verschijningsvormen en op alle continenten te woord gestaan. Professioneel en respectvol. Dat alles in woorden die voor sportliefhebbers van Maasbracht tot Melbourne en Montevideo te begrijpen zijn. De wereldpers hing al aan zijn lippen nog voordat hij een meter gereden had tijdens een Grand Prix-race”, aldus de jury in het juryrapport (hier volledig te lezen).

 

Interview met Max Verstappen, vandaag uitgeroepen tot Sportpersoonlijkheid van het jaar 2015, en Jan Peter Balkenende.

Geplaatst door SPORTNEXT op maandag 11 januari 2016

Sport & Media Nieuwjaarsdiner

De prijsuitreiking vond plaats tijdens het Sport & Media Nieuwjaarsdiner. Het Sport & Media Nieuwsjaardiner is een nieuw initiatief van de Stichting Nederlandse Sport Pers (het overkoepelende orgaan van circa 700 aangesloten sportjournalisten) en SPORTNEXT. Tijdens het diner geven tal van sportjournalisten, hoofdredacteuren, omroepbazen, sponsors en sportmarketeers hun visie op de ontwikkelingen in de (sport)media. Daarnaast worden er nog enkele andere prijzen uitgereikt: Sportjournalist van het Jaar 2015, aan de maker van de NSP Sportfoto van het Jaar 2015 en aan de winnaar van de SPORTNEXT Prijs voor het Sportjournalistieke Talent van het Jaar 2015. Benieuwd wat er op het nieuwsjaarsdiner voorbij komt? Volg @sportnext op Twitter en/of houdt de hashtag #NSPprijzen in de gaten.

Marketingster Max Verstappen: icoon in de Formule 1

Het lijkt al even geleden, maar toch is het nog geen jaar geleden dat Max Verstappen geschiedenis schreef door als jongste debutant ooit in de Formule 1 te starten (17 jaar). Sindsdien ging zijn carrière en populariteit in een stroomversnelling: wekelijks verschijnt Verstappen in het nieuws, diverse sponsoractivaties (o.a. met Exact Software en Hornbach) komen voorbij en uit onderzoek van Repucom blijkt ruim 83,4% van de Nederlanders de Formule 1-coureur inmiddels te kennen. Het totaal aantal volgers steeg eind december naar bijna 466.000 fans, terwijl - niet heel ontoevallig - het aantal TV-kijkers naar Formule 1 steeg van 7 naar 12%. Daarnaast is het Max Verstappen-effect ook zichtbaar in de kartbranche: op de kartbeurs in Lelystad kwamen afgelopen weekend véél jonge fans op af. Al met al is Max Verstappen niet alleen een zeer gewaardeerd persoon in de media... ook in de marketing is de coureur van Toro Rosso een groot voorbeeld voor andere sporters.

Lees meer: Marketingster Max Verstappen zet Formule 1 op de kaart


Foto's: BBC & header: Francois Wieringa