Merkwaarde Leicester City met 132 procent omhoog vanwege landstitel

De landstitel in de Premier League heeft Leicester City ook op commercieel gebied zeker geen windeieren gelegd. De merkwaarde van de ploeg is liefst 135 miljoen dollar (118 miljoen euro) meer dan een jaar geleden. Dat betekent een stijging van maar liefst 132 procent.

De bijzondere prestatie van Leicester City op het voetbalveld – het winnen van de titel in de Premier League – heeft ook buiten het veld zijn weerslag. De 'Foxes' profiteren namelijk eveneens op commercieel gebied van het sensationele kampioenschap.

Volgens Brand Finance, dat elk jaar de Brand Finance Football 50 publiceert, is Leicester dit jaar 132 procent meer waard dan een jaar geleden. De merkwaarde van de club is op dit moment 237 miljoen dollar (208 miljoen euro) en daarmee bezet de formatie van trainer Claudio Ranieri de zestiende plaats op de ranglijst van meest waardevolle clubs, terwijl het in 2015 nog 42e stond.

In 2012 verdiende Leicester nog maar 5,2 miljoen pond (6,6 miljoen euro) uit sponsoring. Dat bedrag ging in 2013 al omhoog naar 32 miljoen pond (40,6 miljoen euro) en een jaar later was het al 104 miljoen (132,1 miljoen) pond. Naar verwachtingen kan later Leicester volgend jaar minimaal 150 miljoen pond extra aan sponsorinkomsten verwachten.

Bedrijven zullen zich graag aan Leicester willen binden en een graantje meepikken van het succes. De formatie van succescoach Ranieri is een voorbeeld voor veel andere clubs geworden en uit het niets een wereldwijk bekend merk. Bovendien debuteren de 'Foxes' volgend seizoen in de Champions League en behalve dat het alleen al meer dan 25 miljoen euro aan startpremies oplevert, zullen ook veel merken gretig betalen voor exposure in het miljoenenbal.

Volgens Brand Finance Chief Executive David Haigh is het erg belangrijk dat Leicester het succes nu op de juiste manier verzilverd. "Het succes van Leicester is iets waar de sponsors alleen maar van konden dromen en hun rendement op de investering is spectaculair. Nu Leicester precies weet wat het daadwerkelijk waard is richting potentiele sponsors, moet het voorzichtig de stortvloed aan aanbiedingen managen om het maximale qua opbrengsten eruit te halen en partnerships te creëren die de waarde van de club nog verder omhoog brengen."

Manchester United

Manchester United voert overigens de ranglijst van de clubs met de hoogste merkwaarde aan. De club die tot voor kort nog onder leiding stond van Louis Gaal heeft een merkwaarde 1,17 miljard dollar (102,9 miljard euro). United voelt overigens wel de hete adem van Champions League-winnaar Real Madrid in hun nek. De ‘Koninklijke’ heeft een merkwaarde van 1,15 miljard dollar (101,1 miljard euro).

Ajax

Er staan ook nog twee Nederlandse clubs bij de 50 clubs met de hoogste merkwaarde. Ajax staat 38e met een waarde van 102 miljoen euro en PSV bezet de 44e plek met 84,4 miljoen euro.

De merkwaarde van een club wordt door Brand Finance berekend aan de inkomsten uit drie verschillende categorieën: commercie, uitzendrechten en inkomsten tijdens wedstrijddagen.


Foto header: Facebook Leicester City Football Club