Andy Murray zorgde vorige week voor een primeur door voor het eerst zelf een tenniswedstrijd via Facebook Live te streamen. Meer dan een miljoen fans keken vorige maand via Facebook naar 'Andy Murray Live', een liefdadigheidsevenement van de Schotse nummer twee van de wereld. Het grote aantal kijkers toont de enorme potentie van Facebook Live op het gebied van sport.
De 29-jarige Murray organiseerde in september in Glasgow Andy Murray Live'. In de SSE Hydro speelde hij een demonstratiewedstrijd tegen de Bulgaar Grigor Dimitrov en in een dubbelpartij nam de Schot het met zijn broer Jamie op tegen Dimitrov en Tim Henman.
Hoewel niet het meest aansprekende affiche zaten er 10.000 fans op de tribune in Glasgow, zond Sky Sports de wedstrijden live uit in Groot-Brittannië en Ierland én werd het event live gestreamd via Facebook Live. Op die manier konden zijn fans van over de hele wereld hun held in actie zien en zij keken massaal naar de livestream.
Videoproductiebedrijf en distributieplatform Grabyo was verantwoordelijk voor de livestream op Facebook Live. Gareth Capon, CEO van Grabyo, verwacht dat in de toekomst meer atleten en sportorganisaties hun wedstrijden live zullen uitzenden via social media. "Facebook Live bewijst een zeer effectieve manier te zijn om een groot online publiek te betrekken. Er is veel interesse van verschillende rechtenhouders vanuit de hele wereld", zegt Capon tegen Future Sport.
"We vonden het erg leuk om Andy Murray te helpen met deze primeur en we kijken ernaar uit om met andere rechtenhouders samen te werken om de kansen van dit nieuwe live kanaal optimaal te benutten. Wereldbekende supersterren hebben een directie connectie met hun fans op Facebook, waardoor ze een waardevolle partij zijn voor het verspreiden van content."
Video: Wedstrijd Andy Murray op Facebook Live