Nike & Neymar maken debuut met eerste commercial in Virtual Reality

Virtual Reality is bezig aan een opmars in de sport. Nadat het eerder o.a. mogelijk was om wedstrijden van de NBA, eredivisie (Ajax - PSV) en de Aegon Copa Amsterdam in Virtual Reality te beleven, komt Nike met een nieuwe zet: de eerste reclame in virtuele werkelijkheid, waarbij je letterlijk door de ogen van Neymar kijkt. Hoewel de timing niet perfect was - Neymar werd voor vier duels geschorst en zag Brazilië even later van Paraguay verliezen - is het een bijzondere move van het Amerikaanse sportmerk. Er werd namelijk ook samengewerkt met Google, dat hiermee kansen ziet om de Google Cardboard en VR-optie op YouTube te promoten.  

Google Cardboard

De Google Cardboard is in feite een soort budgetversie van de virtual reality-bril. Voor een tientje is het mogelijk om in combinatie met je iPhone of Android-telefoon beelden in Virtual Reality te bekijken. Dit kan simpelweg door een app op je telefoon te starten en je telefoon in de Cardboard te installeren. In principe kijk je dus nog steeds op je telefoonscherm, maar doordat je door een speciale lens kijkt (waar je ogen gescheiden worden), is het virtual reality-effect prima na te bootsen. Zo is het dus voor iedereen mogelijk om op een laagdrempelige manier VR-filmpjes te bekijken, zonder een dure Oculus Rift aan te hoeven schaffen. YouTube is daarnaast sinds kort geoptimaliseerd voor VR-filmpjes, doordat een 'Carboard-optie' aan video's is toegevoegd.

Heb je de streaker gezien?

Centraal in de commercial van Nike staan de Hypervenom II-schoenen, welke door Neymar gedragen worden. De video is echter uitgebreid met enkele ludieke elementen: zo reageert een coach boos langs het veld, loopt er een naakte man (streaker) rond en is er een zappelin in de lucht te zien. Op deze wijze hoopt het sportmerk kijkers te stimuleren om de video nog vaker te bekijken... wat uiteraard nooit een slechte invloed zal hebben op de viewrates.

Hoe is het filmpje in Virtual Reality te bekijken?

Het kan op drie manieren: 

  • Door het YouTube-filmpje op je mobiel te openen. Je kan dan je telefoon alle kanten opdraaien om bijvoorbeeld naar links of boven te kijken. Volgens de beschrijving zou deze optie nog enkel voor Android-toestellen beschikbaar zijn (zef hebben we het nog niet getest op een iPhone).

  • In Virtual Reality bekijken door het filmpje op je mobiel te openen en vervolgens rechtsonder op de Cardboard-optie te drukken. Hiermee wordt je scherm in twee gedeeltes opgesplitst (linker- en rechteroog), zodat je het op de juiste manier kan bekijken

  • Op de computer bekijken door gebruik te maken van de pijltjes linksbovenin. In feite werkt het dan hetzelfde als met Google Streetview.

ZIE OOK: