Na een korte zomerstop is bij de meeste (team)sporten de voorbereiding op het nieuwe seizoen alweer begonnen. Voor Nike een reden om deze maand niet één, maar twee nieuwe campagnes te lanceren. Met de 'short a guy'-video heeft Nike een van de fraaiste reclamevideo's van het jaar gemaakt, waarin een kind telkens voor verschillende sporten wordt gevraagd om mee te doen als “missende laatste man”. Daarnaast roept het met #TakeonTJ iedereen op om dit seizoen eindelijk korte metten te maken met TJ: de grootste concurrent van ons allemaal.
Beide campagnes maken onderdeel uit van de overkoepelende 'Gear up'-campagne van Nike, zo vertelt David Schriber (vicepresident marketing bij Nike Noord-Amerika): “Nike is about providing you with the gear and services you need to be the best athlete you can be. The 'Short A Guy' film and the #TakeonTJ campaign will drive people to our Gear Up hub on Nike.com, where they will find the best of Nike waiting to help them gear up for greatness this summer.”
Op de website van het Amerikaanse sportmerk is een nieuwe collectie voor een groot aantal sporten te vinden (voetbal, american football, basketbal, volleybal, hardlopen, veldlopen, etc.). Nieuw hierbij is dat je de keuze hebt om op verschillende manieren te “shoppen”. Je kan kiezen voor de standaard filteringen op 'gender' (mannen / vrouwen en jongens / meisjes) of 'sport', maar ook bijvoorbeeld kiezen voor een zogeheten 'coach list' (door Nike samengestelde pakketten voor een bepaalde sport), shoppen op 'look' (je wil er uitzien zoals in het voorbeeld) of volledig naar eigen keuze met Nike iD(en dus ook met je eigen gecreëerde stijl). Hiermee wil het merk de klant meer keuze geven in het koopproces.
Short a Guy
De Short a guy-video is gelanceerd om de uitgebreide nieuwe collectie van Nike onder de aandacht te brengen bij de consument. Met een 90-seconde durende commercial komen verschillende sporten in terug, waarin voornamelijk Amerikaanse supersterren voorbij komen als Mike Trout (MLB), Misty May-Treanor (Beachvolleybal), Mia Hamm (voetballer), Anthony Davis (NBA), Andrew Luck (NFL) etc. Hoewel de video nog maar een weekje uit is, staat de teller inmiddels al over de 3,4 miljoen views.
#TakeonTJ
Met Take on TJ hoopt Nike mensen te kunnen motiveren om komend seizoen eindelijk eens TJ te verslaan. TJ staat symbool voor een persoon die we eigenlijk allemaal wel kennen: de concurrent waar we (bijna) altijd van verliezen, de renner die net voor je als eerste eindigde, de voetballer in het team die nét voor je in de rangorde staat, de persoon waarmee we onszelf vaak nét niet mee kunnen meten. Volgens Nike is het daarom nu tijd voor verandering: de echte kampioenen wachten niet langer af totdat het nieuwe seizoen begint, maar gaan zich nu al hard voorbereiden op het nieuwe seizoen. Door jezelf nu al klaar te stomen heb je namelijk een voordeel ten opzichte van anderen.
Om dat te benadrukken worden er met name op social media motiverende plaatjes met tekst gedeeld. In een soort RUMAG-/ 9GAG-stijl, maar met een fellere en directere toon dan dat je van Nike gewend bent. Het zij neen soort meme's, waarin de ludieke ondertoon het belangrijkste is. En dit is opvallend, want Nike springt er vaak toch uit met hele toffe plaatjes en inspirerende slogans. Het lijkt dan ook dat het sportmerk met de #TakeonRJ-campagne zich voornamelijk op de wat jongere doelgroep richt.