Nike verbindt LeBron James voor het leven aan zich

Opmerkelijk nieuws dat kwam overgewaaid uit de Verenigde Staten deze week, want Clevelandster LeBron James heeft een contract voor het leven getekend bij Nike. Om het even in de juiste context te plaatsen: Het is de allereerste keer ooit dat Nike dit doet! Zelfs Michael Jordan, voor velen nog steeds onberispelijk de grootste aller tijden, heeft geen officiële deal voor het leven bij het Amerikaanse concern.

Het is niet duidelijk hoeveel LeBron nu exact krijgt doorheen al die jaren, want niet alle details zijn vrijgegeven. Het zou naar verluidt gaan om minstens 60 miljoen dollar per jaar, maar misschien ligt dat bedrag nog een stuk hoger. De verbintenis die Nike in 2014 afsloot met Kevin Durant, sterspeler van Oklahoma City Thunder, is dus peanuts  in vergelijking met deze deal. Kevin Durant krijgt namelijk van Nike 300 miljoen dollar verspreid over een periode van 10 jaar. LeBron James en z’n team hebben dus een veel hoger bedrag weten te bedingen.

James zelf reageerde uiteraard opgetogen: Ik ben zeer gelukkig. Het is al een ongelooflijke tijd geweest voor mezelf (LeBron zit al 12 jaar bij het merk) en mijn familie bij Nike en ik ben hen dan ook bijzonder dankbaar. Zij geloofden vanaf het begin in een magere 18-jarige van Akron, Ohio en het doet me plezier om deel te mogen uitmaken van zo’n geweldig bedrijf.

De deal werd onderhandeld door Paul Wachter, een Amerikaans zakenman die in het verleden al wel vaker bij megadeals als deze betrokken was. Zo bemiddelde hij onder meer bij de verkoop van de Boston Red Sox in 2002 en de verkoop van Beats by Dre aan Apple, ter waarde van maar liefst 3 miljard dollar. De verbintenis zal gemanagedworden door Maverick Carter, Jameszakenpartner van jongs af aan. Die zei daarover het volgende: Het opbouwen van het innovatieve en globale merk LeBron James met Nike is als een droom die uitgekomen is en we kijken er enorm naar uit om dit naar een heel andere niveau op te trekken.

Voor Nike is het de allereerste keer in de 44-jarige geschiedenis van het bedrijf dat het een lifetime-deal afsloot. Andere merken deden dit in het verleden al wel. Zo heeft adidas Chicago Bulls point guard Derrick Rose en voetballegende David Beckham voor het leven aan zich verbonden, terwijl Reebok hetzelfde deed met ex-Philadelphia 76ers speler Allen Iverson. Er wordt aangenomen dat Michael Jordan wel een de facto levensverbintenis heeft met z’n merk Air Jordan bij Nike, maar dat is nooit officieel zo gecommuniceerd.

Nike heeft in die twaalf jaar dat het met James werkt al 13 versies uitgebracht van LeBron’s eigen schoenlijn (signature shoe). De verkoopcijfers voor die lijn zouden in 2015 de kaap van maar liefst 400 miljoen dollar overschrijden. Beide partijen zijn sinds die beginjaren 2000 enorm gegroeid. Toen James bij Nike tekende in 2003, kende het bedrijf 10,3 miljard dollar omzet. In 2015 is de prognose 30,6 miljard dollar en op een aandeelhoudersvergadering in oktober maakte het bedrijf bekend dat het dat wil opkrikken naar 50 miljard dollar in 2020. Een bijna hallucinante groei. 

De komende jaren wordt het in de NBA-sportmarketingwereld overigens heel interessant om volgen in welke mate ene Stephen Curry deze hegemonie van LeBron gaat verstoren. Curry versloeg immers met de Golden State Warriors vorig jaar LeBron en de Cavaliers in de NBA Finals en is ook dit seizoen op magistrale wijze aan het seizoen begonnen. Curry ligt echter onder contract bij Under Armour en op zakelijk vlak staat dat allemaal nog in de kinderschoenen als je dat vergelijkt met wat LeBron al heeft opgebouwd bij Nike. Het momentum is momenteel wel voor Curry, want hij voert de rangschikking aan wat 'best verkopende shirts' betreft. De opmars van de ster van Golden State zal zich ongetwijfeld alleen maar verder zetten.