NOC*NSF bouwt aan nieuwe communicatieplatformen voor storytelling met Partners in Sport

"Wat je als rode draad door het onderzoek heen ziet, is de bevestiging dat als je een relevante rol hebt en die goed activeert dat zoiets herkend wordt door het publiek". Esther Roelofs, Manager Commerciële Zaken bij NOC*NSF, ziet een belangrijke rol voor NOC*NSF om platformen te ontwikkelen waar binnen de partners kunnen communiceren en hun rol gedurende een langere periode kunnen laten zien, juist ook tussen de Olympische Spelen door zo zegt in het nieuwe Sponsorreport #16.

Blauw Research voert sinds 2000 sponsoring onderzoek uit rondom de Olympische Spelen. Het onderzoek brengt voor NOC*NSF, de Partners in Sport en de projectpartners van NOC*NSF in kaart hoe de sponsoring wordt geëvalueerd en wat het effect is van de sponsoring op het merk onder diverse stakeholders. Zowel twee maanden vóór als een week na de Winterspelen in Sotsji hebben duizend consumenten meegedaan aan het onderzoek. Over het algemeen is er een positiever beeld over de sportkoepel dan in 2012 en wordt de organisatie gezien als professioneel, ambitieus en met kennis van zaken.

Uit onderzoek van Blauw Research blijkt dat de bekendheid van NOC*NSF door de jaren vrij stabiel blijft, maar de inhoudelijke bekendheid daalt. Roelofs verklaard: "De gemiddelde consument kent ons door de kracht van de olympische ringen in ons beeldmerk en van Team NL en niet van wat NOC*NSF allemaal doet voor de actieve sporter. Daarover zijn zo veel goede en mooie verhalen te vinden dat we gezegd hebben dat we meer met die storytelling moeten doen. We zijn nu met sport.nl bezig om dat op een compleet andere manier in te vullen: het verandert van een videogedreven site over topsportevents in een complete responsive website voor de actieve sportconsument met een sportkaart van Nederland met alle sportclubs, persoonlijke sportwijzer en allerlei actuele sportweetjes gerubriceerd in zes categorieën van voeding, gezondheid tot lifestyle."

Een aanbeveling uit het onderzoek is dat de potentie van NOC*NSF en de PinS vooral zit in de activering tussen de Spelen in. Daarbij zou het partnership gedurende de volledige looptijd benut moeten worden en niet alleen tijdens de Spelen zelf. Daarom is een volgende belangrijke pijler volgens Roelofs een platform voor TeamNL, waar NOC*NSF samen met de bonden aan gaat werken. "Dat heeft potentie voor partners en bondssponsor, waarmee ook tussen de Spelen door geactiveerd kan worden."

Lees het complete interview met Esther Roelofs in Sponsorreport #16 en daarnaast onderzoek Sportevenementen in Nederland en een interview met Colette Cloosterman (Jumbo) over Team LottoNL-Jumbo.

Afbeeldingen: Twitter NOC*NSF