Nadat Oakley eerder in Los Angeles (Verenigde Staten) een winkel opende compleet toegespits op het skaten, heeft het onlangs in Londen (Engeland) een tweede pop-up store geopend. Oakley, vooral toch bekend als zonnebrillenmerk, heeft hierbij niet gekozen voor een standaard 'brillenwinkel', maar zet het wielrennen en andere fietssporten centraal. Met workshops, films, een werkplaats voor onderhoud, een koffiebar, live koersen op een groot scherm, fietsroutes door de stad en een 'chill-plek' voor fietskoeriers en fietsliefhebbers, hoopt het merk een ontmoetingsplaats voor fietsers en wielrenners te creëren.
“Met de Oakley-winkel in Londen richten we ons op liefhebbers van fietsen en proberen we ze een plek aan te bieden waar ze hun passie kunnen delen”, vertelt Tom Chartmale, global brand communication director bij Oakley, in een persbericht. “Daarnaast gebruiken we het uiteraard om onze campagne One Obsession nog verder onder de aandacht te brengen.” De One Obession-campagne werd medio februari gelanceerd. Met bekende sporters als Eric Koston (skater), Mark Cavendish (wielrenner Etixx-Quick Step), Virat Kohli (Indiaas cricketspeler), Gabriel Medina (Surfer) en Matt Kemp (Honkballer) probeerde Oakley consumenten te prikkelen met video's waarin sporters hun verhaal houden. Via de hashtag #LiveYours werden sporters aangemoedig om hun passie voor een sport te delen (zie video onderaan de blog).
Om de pop-up store op een bijzondere wijze te openen werden wielrenners Juan Antonio Flecha (voormalig Rabobank en Vancansoleil-DCM) & Richie Porte (Team Sky), baanwielrenster Victoria Pendleton (Olympisch kampioen baanwielrennen) en Chas Christiansen (bekendste fietskoerier ter wereld) opgetrommeld. Door verschillende soorten fietsers aan te stellen als ambassadeur, probeerde Oakley te laten zien dat het niet enkel een ontmoetingsplaats voor wielrenners is.
In de pop-up store kunnen inwoners van Londen gebruik maken van een aantal bijzondere producten en diensten. Uiteraard is het in eerste plaats een showroom voor de brillen die Oakley voor het wielrennen heeft ontwikkeld en gebruikt worden door o.a. Mark Cavendish, Vicenzo Nabili, Joaquim Rodriguez en Tejay Van Garderen. Men kan er echter ook terecht voor een gratis onderhoudsbeurt van de fiets, aanmelden voor een cursus om zelf je bike te onderhouden, mensen met een passie voor fietsen én wielrennen te ontmoeten (o.a. tijdens koersen), infosessies van gerenomeerde wielrenners & experts in het vakgebied bij te wonen, een kop koffie te drinken om te herstellen van je fietsrit, aan te melden voor een fietstocht, om te kleden en op te frissen na het fietsen etc.
Al met al een interessante ontwikkeling hoe een - in eerste instantie - niet sportieve merk juist een sport aangrijpt om de producten te promoten.