Olympic Experience: Nederlands grootste fanzone aan de Noordzee

De Olympische Spelen in Rio zijn volgend jaar op ruim elf uur vliegen van Nederland. Voor veel fans van TeamNL zal het daarom lastig worden de Spelen in een stadion terplekke te beleven. NOC*NSF en de gemeente Den Haag hebben daar iets op gevonden: de Olympic Experience. Dit evenement brengt de olympische beleving van 5 tot 21 augustus naar het strand van Scheveningen.

De Olympic Experience past in de strategie van de fanbeleving, waar NOC*NSF met TeamNL al vol op inzet. De lancering van het fan community platform was dinsdag volgens Gerard Dielessen, directeur NOC*NSF niet geheel toevallig op dezelfde dag. Hij nam bij de onthulling van de plannen rond de Olympic Experience alvast een voorschot op de prestaties. Rio 2016 zou voor ons wel eens de ‘best games ever’ kunnen gaan worden. Medailles versterken de bubbel waar Nederland tijdens Olympische Spelen in terecht komt. De Olympic Experience moet dat effect gaan versterken om zo meer een verbinding te maken tussen top- en breedtesport.

In de marketingcampagne van NOC*NSF rond TeamNL zal het tweeweekse evenement ook een belangrijke pijler gaan vormen, zegt Dielessen. Onze sponsoren mogen door nieuwe wetgeving hun klanten niet meer mee nemen naar Rio. Zij kunnen wel hier naar Scheveningen. Dat gaan ze ook doen. Er komt een aparte vip-ruimte, waar sponsoren terecht kunnen met hun relaties. Zo bied je zo toch een podium.

De Partners in Sport (PINS) van NOC*NSF krijgen in de Experience de ruimte om zich te profileren. Rabobank zal als sponsor van het hockey op de dagen dat de Nederlandse teams spelen met hockeyclubs het grootste hockeyfeest op het strand organiseren. EY focust op de coach met het Huis voor de Topcoach, waar fans en amateurcoaches een inkijkje kunnen krijgen in de kleedkamer van een topcoach.

Het evenement, dat door TIG Sports wordt georganiseerd, zal naar verwachting per dag overdag vierduizend en ’s avonds drieduizend bezoekers trekken. De Olympic Experience wordt zo een combinatie van sport beoefenen en sport kijken. Twintig sportbonden krijgen in de Olympic Experience de kans zich te presenteren. De KNWU doet dat bijvoorbeeld met een wielerbaan, een BMX-track en het relatief nieuwe en populaire beachmountainbiken.

Misschien wel het belangrijkste is dat in de Olympic Experience de Spelen op groot scherm te zien zijn. In de namiddag en avond kunnen bezoekers op die manier de verrichtingen van TeamNL goed volgen en hun favoriete sporters aanmoedigen. De Olympic Experience wordt zo in feite een soort 'Holland Heineken House' aan de Noordzee.

Het idee voor de Olympic Experience ontstond volgens Dielessen al tijdens het EK voetbal in Zwitserland. Toen zag je ook al grote groepen Nederlanders die naar Zwitserland gingen om met zijn allen een wedstrijd mee te maken zonder dat ze in het stadion zaten. Sindsdien lopen we al met het idee om daar iets mee te doen. Ik vind dit concept wel echt vernieuwend.

Sporters die aanwezig waren bij de onthulling waren ook enthousiast over de Olympic Experience. Judoka Annicka van Emden: Dit is wel gaaf. Ik vind het bijna jammer dat ik straks in Rio zit en niet hier.