Opvallend: Decathlon trekt de binnenstad in

De van origine Franse sportwinkelketen Decathlon, wereldspeler met veel eigen merken op de sportartikelen markt, heeft sinds 1999 winkels in Nederland. Echter, waren tot voor kort alleen Amsterdammers en Limburgers bekend met de hypermarkt van sport, gerund door echte sportbeoefenaars. Na het realiseren van een vestiging bij de ArenA en in Kerkrade was er weinig expansie en naamsbekendheid in de rest van het land. Maar Decathlon vaart nu een nieuwe koers en opent zelfs winkels in de binnenstad.

Pop-up store

Met verbazing liep ik deze week door de Bredase binnenstad toen mijn oog viel op een pui in de Karresstraat (nummer 5). Wat? Een Decathlon? Hier? Ik kende deze wereldketen van vroegere vakanties in Frankrijk en was ze in 1999 als student slim af door aan hen de domeinnaam decathlon.nl te verkopen, die ik had vastgelegd. Maar in de stad, en überhaupt buiten Amsterdam en Kerkrade was ik ze nog niet tegengekomen. Het kwartje viel snel toen ik de winkel beter bekeek. Het pand staat nog te huur, de inrichting is beperkt, dus: een tijdelijke pop-up store. Wat een top idee! Vooruitlopend op de realisatie van een Decathlon (conceptstore) op het nieuwe recreatie-terreinBavelse Berg bij Breda, heeft men een klein loket in de stad geopend, tussen de andere, vele sport- en sneaker zaken in.

Franse formuleregels

Het assortiment is er uiteraard beperkt, maar de nog relatief onbekende Decathlon huismerken zie je er al terug in de vorm van onder andere rugzakken en koepeltentjes. Er staan twee grote internetzuilen waarmee je wel toegang krijgt tot het volledige assortiment en uiteraard direct al kunt bestellen. TV schermen bij de entree moeten laten zien waar Decathlon voor staat en hoe de nieuwe vestiging er uit komt te zien. Het is voor ons een beetje experimenteren, vertelt een jonge, sportieve medewerker. Decathlon heeft eerder met een pop-up concept in de UK gewerkt. Voor het Europese vaste land is dit de eerste. Blijkbaar heeft de ontwikkeling van de keten in Nederland de laatste jaren stil gestaan, had men last van vergunningenproblematiek en werd er teveel vastgehouden aan de strenge, Franse formuleregels. De landen mogen nu iets meer zelf bepalen en kan daardoor beter op de lokale situaties inspelen. Het ziet er dus naar uit dat Decathlon de teugels nu iets laat vieren, al blijft uiteraard het concept overeind en onaangetast. Onderdeel van die formule is ook het feit dat medewerkers zelf actieve sportbeoefenaars dienen te zijn en/of een sportopleiding hebben gevolgd.

ZIE OOK: ‘Wie serveert er?’ over personeel in sportwinkels

Open voor ideeën

Mijn enthousiasme voor het pop-up idee stak ik niet onder stoelen of banken. Ik heb dit concept zelf ook eerder ingezet voor een supermarktketen en weet wat het voor een merk kan doen. Heb je nog tips voor ons?, werd me gevraagd. Kijk, met zo’n open houding kom je ver. Het gaat er bij een dergelijke winkel om dat mensen snel zien wat de bedoeling is en wat men er kan krijgen. Dus het voorste gedeelte van de zaak is erg belangrijk. Kleine, handige, laaggeprijsde artikelen voor de grijp. Liefst ook een meubel/rek buiten. Kleine rugzakjes, paraplus, regenjasjes, ballen, anything dat anders is, opvalt, interesse wekt en snel kan worden gekocht. Belangrijk is dan ook de er medewerkers voorin staan die meteen het verhaaldoen en uitleggen wat Decathlon is. Tell your story. En uiteraard mensen uitnodigen de nieuwe zaak te komen bekijken op termijn. Hiervoor zijn coupons of kortingsbonnen ook erg handig. Geef een 5 of 10 euro kortingsvoucher weg als trigger. Kom met opvallende mini-activiteiten voor bijvoorbeeld het gratis afstellen van racefietsen, of hang een basketbalring op en laat mensen gooien voor een kortingsbon (online te besteden of in de nieuw te openen winkel). Zorg voor rumoer op de vloer…

Evenementen

Ten zuidoosten van Breda, direct aan snelweg A27, bevindt zich de voormalige afvalstort "Bavelse Berg". De Gemeente Breda heeft zich tot doel gesteld dit gebied volledig her te ontwikkelen tot een evenementenzone. Op de evenementenlocatie wordt een nieuwe vestiging van de winkelketen Decathlon gerealiseerd. Decathlon wil hier, eind 2015, een duurzaam gebouw en terrein realiseren. Het winkelpand krijgt een omvang van ca. 4.200 m2, waarvan 3600 m2 verkoopruimte. Daarnaast omvat de terreininrichting ca. 15.000m2, inclusief de aanleg van een playground. Er komt een evenementenhal, evenementenplein, evenemententerrein, kinder- speelparadijs en een grote Kinepolis bioscoop, naar Antwerps voorbeeld.

Niet rendabel

Ik ben benieuwd of het gaat lopen, omdat ik vrees dat er overdag niet veel mensen komen. De dichtbij geplande bioscoop en McDonald’s vestiging trekken toch ook meer publiek in de avond. Net als in het geval van de Antwerpse vestiging. Mijn advies zou in elk geval zijn om de pop-up store in het centrum langere tijd open te laten, als hub naar de grote winkel. Met apart en opvallend assortiment en uiteraard de online bestelmogelijkheid. Is niet rendabel, maar wel een zeer geschikte vorm van marketing voor de retail.

Meer info: http://www.decathlon.nl/breda.html