100% Football en De Hand van Maradona willen elkaar helpen verder te groeien

De Hand van Maradona en 100% Football slaan de handen ineen. De exclusieve art posters van De Hand van Maradona zijn per direct ook in de webshop van 100% Football te koop. Samen willen beide partijen elkaar hiermee verder helpen in het bereiken van jongeren. “We zijn bezig met uitbreiding op alle gebieden en zien nog enorm veel kansen om verder te groeien."

Franchiseketen 100% Football bestaat uit 25 winkels (in Nederland en België) en een online platform. 100% Football heeft de ambitie om naast voetbal, ook in te spelen op de lifestyle van de jonge doelgroep. “Met de Hand van Maradona verbreden we ons aanbod rond lifestyle en kunnen we onze consumenten nog beter voorzien van onderscheidende voetbalattributen”, licht Jeroen Kroese, algemeen directeur 100% Football, de samenwerking toe. "Onze klanten zijn gek van voetbal, dus dan zijn art posters een mooie aanvulling op ons aanbod. Mogelijk dat we in de toekomst ook in onze winkels iets gaan doen met de producten van de Hand van Maradona."

De Hand van Maradona biedt exclusieve sportmemorabilia van ’s werelds grootste sporthelden. De Hand van Maradona is hiermee marktleider op het gebied van sportmemorabilia in de Benelux. Voor De Hand van Maradona is dit de eerste keer dat hun producten worden aangeboden via een ander platform dan hun eigen webshop. "Door de samenwerking met 100% Football willen we graag ons aanbod onder een nieuwe doelgroep laten groeien. 100% Football spreekt voornamelijk een jonge doelgroep aan, die wij graag willen bereiken", vertelt Harm Jan Deuring, eigenaar van De Hand van Maradona.

Sportmemorabilia-markt laten groeien

Deuring richtte eind 2013 De Hand van Maradona op. Ruim 5,5 jaar later is zijn bedrijf sterk gegroeid en is het tijd de volgende stap te zetten. "Het aanbieden van gesigneerde foto's, shirts, ballen, handschoenen etc. is in Nederland nog niet heel bekend. In Engeland en met name de VS is deze markt een miljardenbusiness. In die landen zijn tientallen bedrijven actief die sportmemorabilia aanbieden. Het merendeel van de Nederlandse sportfans kent gesigneerde items alleen van veilingen, voor bijvoorbeeld een goed doel. Gelukkig groeit de aandacht en interesse. We merken dat wij wel degelijk een behoefte invullen."

De Hand van Maradona werkt samen met het Britse bureau Icons, voormalig werkgever van Deuring en wereldwijd marktleider op het gebied van voetbalmemorabilia. Deuring heeft het alleenrecht op de verkoop van producten van Icons in de Benelux. Hij ziet nog enorm veel kansen om verder te groeien.

"We hebben onlangs zelf handtekeningensessies georganiseerd met Marco van Basten en Willem van Hanegem. Dit zouden we graag verder willen uitbreiden met bijvoorbeeld Tom Dumoulin en Max Verstappen. Producten met handtekeningen van deze sporthelden zijn gewilde items op de Nederlandse markt. Daarnaast blijven we ook exclusieve producten als een gesigneerd shirt van Lionel Messi aanbieden."

Voor de Belgische markt wil Deuring ook wielerproducten voorzien van handtekening gaan verkopen. Hij is ervan overtuigd dat er een markt in de Benelux is voor gesigneerde sportmemorabilia. "Wij verkopen eigenlijk emotie. Dat is wat onze producten met mensen doen; het roept bepaalde gevoelens op. Daarom zijn de producten ook uniek en uitermate geschikt als cadeau én investering. Het inlijsten van voetbalshirts en andere sportmemorabilia zien we ook als een afzetkanaal met groeipotentie. Ons doel is de gehele sportmemorabilia-markt in de Benelux te laten groeien en middels samenwerkingen met andere partijen, zoals 100% Football, denken we dat te kunnen bereiken."

'Sportmemorabilia roepen bepaalde gevoelens op; wij verkopen eigenlijk emotie'

Harm Jan Deuring (Hand van Maradona)

Het succes van 100% Football

100% Football, tot voor kort bekend als 100% Voetbal, heeft inmiddels zijn naam al gevestigd. In ruim tien jaar tijd groeide het bedrijf uit tot een franchiseketen met 25 winkels door heel Nederland en België. Algemeen directeur Jeroen Kroese ziet kansen om nog verder te groeien. “In Nederland willen we uitbreiden naar 30 tot 32 winkels. Ook online willen we doorgroeien en een bepalende speler zijn in de Benelux. De ontwikkeling gaat sneller dan we dachten, maar we hebben altijd geloofd in ons concept."

Een groot deel van de verklaring van het succes is volgens Kroese dat 100% Football zowel on- als offline aanwezig is. "Wij geloven in profilering. In onze winkels ligt bijvoorbeeld een kunstgrasveldje waar je direct je nieuwe schoenen kunt uitproberen. We bieden een beleving aan. Daarnaast hebben we vanaf het begin gebouwd aan een community. Onze klanten en de merken waar we mee samenwerken, waarderen dat enorm. We zijn erg actief op social media, want daar bevindt zich een groot deel van onze doelgroep. We maken veel eigen content om ons te onderscheiden en het werkt."

Uitbreiding van producten en diensten

100% Football investeert daarnaast ook in esports, een performance programma voor voetbaltrainers en een platform voor vrouwenvoetbal. Kroese legt uit: “We werken al samen met meer dan 300 amateurverenigingen door heel het land, aan wie we kleding en ballen leveren. Bij die clubs merken we dat trainers graag nieuwe kennis op willen doen. Daarom hebben we met Jan Kluitenberg, fysiektrainer van het Nederlands elftal, een speciaal performance programma voor trainers gemaakt. Voor de eerste dag van het programma hebben zich al 31 coaches aangemeld.”

Samen met managementbureau FlowSports en OranjeLeeuwin Renate Jansen gaat 100% Football ook een platform over vrouwenvoetbal opzetten. “Vrouwenvoetbal leeft enorm, maar er is nog geen centrale plek waar je alle informatie kunt vinden. In dat gat springen wij. Het idee is nog voor het WK deze zomer het platform te lanceren”, zegt Kroese. “Naast nieuws en interviews gaan we ook laten zien hoe de voetbalsters leven, waar ze wonen, wat ze eten etc. Het wordt ook een beetje een lifestyle-platform. Het platform werkt als een katalysator voor de producten die we aanbieden. We gaan nog meer aandacht besteden aan vrouwen en dat ga je ook terugzien in onze collectie."

'Onze ondernemingsgeest is een van de manieren waarop we ons onderscheiden van de concurrentie'

Jeroen Kroese (100% Football)

Tot slot heeft 100% Football samen met gamer Koen Weijland een kledinglijn opgezet. "We zijn als esports-partner van PSV al enkele jaren actief in gaming. Zo worden de voorrondes van het NK FIFA in onze winkels gehouden", legt Kroese uit. "De afgelopen jaren hebben we Koen (voormalig esporter van Ajax red.) leren kennen. Hij heeft online een enorm grote achterban. Samen met hem hebben we een kledinglijn gelanceerd. Er is enorm veel vraag naar merchandise van hem. Op deze manier bedienen we weer een geheel nieuwe markt."

"Zo blijven we bezig en ondernemen we telkens nieuwe initiatieven, zoals ook de samenwerking met De Hand van Maradona. Onze ondernemingsgeest is ook een van de manieren waarop we ons onderscheiden van de concurrentie. We zijn bezig met uitbreiding op alle gebieden en zien nog enorm veel kansen om verder te groeien.”