Demy de Zeeuw: 'BALR. heeft nog nooit een speler geld betaald'

Een omzet van 20 miljoen euro, vier eigen winkels in Nederland en Duitsland en miljoenen volgers op social media. Oud-voetballer Demy de Zeeuw heeft met BALR. in zes jaar tijd een wereldwijd bekend merk neergezet. De 27-voudig international zag al vroeg de potentie van social media en welke rol influencers kunnen spelen in je merkstrategie.

Demy de Zeeuw startte in 2013 het kledingmerk BALR., samen met zakenpartners Ralph de Geus en Juul Manders en voetbalvrienden Gregory van der Wiel en Eljero Elia. Met BALR. wilden de ondernemers en voetballers een internationaal lifestylemerk neerzetten dat de luxe levensstijl van de allerbeste atleten binnen handbereik van iedereen moest brengen. Als blue ocean-strategie wilden ze het verhaal alleen via social media vertellen. Die visie bleek een schot in de roos.

Bijzonder is dat BALR. in de afgelopen zes jaar geen cent uitgaf aan marketing. BALR. was vanaf dag één zeer actief op social media en dat is een belangrijke factor in het succesverhaal van het merk geweest. Nog voordat influencer-marketing een begrip werd, maakte De Zeeuw al gebruik van zijn eigen netwerk om via social media zijn producten te promoten. Bevriende voetballers kregen gratis kleding in de hoop dat ze die zouden dragen en erover zouden berichten op social media.

"Gebruikmaken van social media en influencers is bij ons vanaf het begin een belangrijk onderdeel van de strategie geweest”, zegt De Zeeuw in een interview in het nieuwe SPORTNEXT magazine. “We zijn begonnen met het benaderen van mensen binnen ons eigen netwerk en daarna ging het balletje rollen. Wij hebben nog nooit iemand geld betaald, zelfs niet de grootste spelers. Iedereen wil onze kleding, omdat het een mooi product is. Je ziet nu nog influencers van het eerste uur met onze kleding lopen. Maar tegenwoordig heeft iemand met 10.000 volgers al een manager en dan ben ik er klaar mee, want dat soort influencers promoot om 10.00 uur ’s ochtends een outfit van BALR. en een uur later promoten ze de concurrent."

'In een wereld waar zo veel geld omgaat, is alles te koop'

Demy de Zeeuw (BALR.)

'Nee durven zeggen'

Waar veel succesvolle merken worden overgenomen door grotere bedrijven of onderdeel worden van een grotere organisatie, bleef BALR. onafhankelijk en op eigen benen staan. Vasthouden aan je visie is volgens De Zeeuw cruciaal geweest voor het succes van BALR.. "Nee zeggen is ook een kwaliteit. We weten precies wat BALR. is, en waar het naartoe kan. In dit proces komen er heel veel aanvragen en gebeuren er dingen tussendoor die op korte termijn misschien goed lijken, maar op lange termijn een verkeerd effect op het bedrijf kunnen hebben. Juist als je hot bent, moet je nee durven zeggen."

In de sportwereld is een fase aangebroken waarin traditionele merken en kanalen buitenspel worden gezet en atleten en clubs zelf de regie in handen nemen. De Zeeuw verwacht dat de geldstroom alleen maar verder toeneemt en hoopt met zijn bedrijven een rol te spelen in deze ontwikkeling.

"Onze droom is het Instagram-account van Nike te beheren. Daar kun je zo veel meer mee doen dan Nike nu doet. En met BALR. willen we echt een wereldmerk worden. Ik denk ook zeker dat het gaat lukken als we de kansen blijven krijgen. In een wereld waar zo veel geld omgaat, is alles te koop."

In het nieuwe SPORTNEXT magazine staat een uitgebreid interview met Demy de Zeeuw over het succes van BALR.. Word abonnee of bestel hier het magazine.