FC88 redt oude sporttenues en maakt er nieuwe producten van

Duurzaamheid wordt een steeds belangrijker onderwerp in de sportwereld. Sporters spreken zich uit, organisaties denken na over hun voetafdruk en er ontstaan non-profits die zich bezighouden met de klimaatproblematiek. Het Nederlandse FC88 wil een verandering teweegbrengen op het gebied van recyclen van sportkleding. Het nog jonge bedrijf maakt van oude tenues nieuwe producten voor voetbalclubs, sportfederaties en hun sponsors.

Op de Klimaattop in het Schotse Glasgow in het najaar van 2021 vond een primeur plaats. Sport stond tijdens deze 26e editie van de conferentie voor het eerst op de agenda. Het stond daarmee op het veld in plaats van langs de zijlijn. Dit heeft te maken met de invloedrijke stem van sport. Sport kan de helft van de wereldbevolking bereiken en is daarmee een krachtig middel om doelgroepen in beweging te brengen.

Er zijn steeds meer atleten die zich durven uit te spreken over de klimaatproblematiek. Formule 1-coureurs Sebastian Vettel en Lewis Hamilton maken zich openlijk zorgen over de gevolgen van klimaatverandering en Noors international Morten Thorsby weet met zijn platform We Play Green de voetbalwereld te betrekken bij de klimaataanpak.

Een oplossing bieden

In het voetbal is nog een wereld te winnen. Denk bijvoorbeeld aan de nieuwe tenues waarin clubs elk seizoen spelen. Zelfs het thuisshirt wordt jaarlijks aangepast – zij het vaak minimaal -, maar de uitshirts en derde tenues van teams veranderen per seizoen drastisch. Dit mechanisme zorgt ervoor dat een grote hoeveelheid (gebruikte) voetbalshirts blijft liggen. Doodzonde, vindt FC88-oprichtster Nicole Bekkers. “Vanwege mijn werk als New Partnerships & Business Development manager bij de KNVB heb ik inzicht gekregen in wat er met oude shirts van Oranje gebeurt. Elke twee jaar wordt een groot deel van de kleding weggegooid. Ik ben daarover gaan nadenken en kwam op het idee om van een lading Oranjeshirts laptop sleeves voor mijn KNVB-collega’s te maken als kerstcadeau. Dat ging goed, de reacties waren positief en daarna zijn we een pilot gestart.”

Samen met haar echtgenoot Matthijs Smit richtte Bekkers FC88 op, een verwijzing naar het succesvolle EK van het Nederlands elftal. Het doel: voorkomen dat er shirts vernietigd worden. “In de sport is steeds meer aandacht voor duurzaamheid en de hele sportwereld worstelt met het probleem van oude kleding die blijft liggen, of zelfs verbrand moet worden. Wij bieden clubs een oplossing én we doen iets terug voor de fans en het milieu.”

'Sport en de natuur hebben logische verbanden met elkaar'

Nicole Bekkers (FC88)

Circulair ecosysteem

FC88 werkt inmiddels al samen met onder meerdere Duitse en Italiaanse voetbalclubs en internationale sportbonden buiten het voetbal. Bekkers zet zich met FC88 in voor een circulair ecosysteem. “Wanneer clubs hun oude kleding hergebruiken biedt dat meerdere voordelen. Ten eerste versterkt dit het verhaal van een club rondom duurzaamheid, daarnaast gaat de omzet omhoog want je verkoopt nieuwe producten en tot slot krijgt een merk positieve exposure.”

Steeds meer organisaties, clubs en atleten hebben hun stem gevonden en zien in welke rol sport kan spelen in de strijd tegen klimaatverandering. “Sport en de natuur hebben logische verbanden met elkaar. Je hebt gras nodig om te voetballen, sneeuw om te skiën en ijs om te schaatsen. Daarnaast gaat klimaatverandering veel jongeren aan het hart. Dus als je Gen Z en millennials wilt bereiken - wat zo’n beetje voor iedere organisatie geldt - kan het helpen om oprechte aandacht voor duurzaamheid te hebben”, zegt Bekkers.

'Elk shirt een eigen verhaal’

Bekkers omschrijft FC88 als een social enterprise. Ze hoopt dat er de komende jaren écht iets gaat veranderen in de sportwereld op het gebied van duurzaamheid en recyclen van kleding. “Bij het maken van sportkleding worden tijdens het productieproces veel chemicaliën, kleurstoffen en natuurlijk water en energie gebruikt. In een land als Vietnam of in Afrika kan het water een veel betere bestemming krijgen. Om een omslag teweeg te brengen, zal iedereen een beetje water bij de wijn moeten doen. We hebben veel tijd gestoken in het hele proces van recyclen. Het zo duurzaam mogelijk maken van een bestaand product.”

“We doen dit uit liefde voor shirts. Elk shirt heeft een eigen verhaal en een bepaalde aantrekkingskracht. Onze droom is dat er in de toekomst geen shirts meer worden weggegooid, maar dat deze worden gebruikt om nieuwe producten van te maken.”

In het nieuwe SPORTNEXT Magazine hebben we ook veel aandacht voor het thema duurzaamheid. Er is onder meer een groot interview te lezen met chef de emission Marcelien de Koning. Bestel het magazine direct of word abonnee!