FC Urban wil met Netflix-model uitgroeien tot grootste voetbalclub ter wereld

De grootste voetbalclub ter wereld worden; dat is het doel van FC Urban. Deze Nederlandse start-up heeft het Netflix-model gekopieerd naar de sport en die formule blijkt te werken. Voetballen wanneer je wilt en waar je wilt. Op het dak van een hotel of in de Amsterdam RAI. FC Urban maakt het mogelijk. "Onze droom is ooit wedstrijdjes te organiseren in Central Park in New York."

Kees Lohman voetbalde zelf jarenlang in clubverband, maar naarmate hijzelf en zijn teamgenoten ouder werden, lukte het hem steeds minder vaak om doordeweeks te trainen of op zondag naar de polder te rijden voor een potje voetbal. Dat moet anders kunnen, dachten Lohman en zijn kompaan Joep Lamme. "Het kwam erop neer dat we wel de fun wilden, maar niet de verplichtingen van het clubvoetbal. Daarom hebben we FC Urban opgericht, zodat je kunt voetballen wanneer het jou uitkomt", aldus Lohman.

FC Urban is er speciaal voor mensen die nog graag tegen een balletje trappen, maar geen zin hebben in de verplichtingen van elke zondag moeten voetballen. Lid worden kost €9,99 per maand. Voor dat bedrag regelt FC Urban vrijwel alles. Van een bal tot de doelen. En van de scheidsrechter tot de teamindeling. "We werken met Urban Masters, een soort scheidsrechter die op locatie alles verzorgt. Ze zetten het veld uit, leggen de spelregels nog eens uit, houden de score bij en begeleiden de wedstrijd", zegt Lohman.

Een ander belangrijk aspect van de Urban Master is dat hij ook persoonlijke statistieken van alle spelers invult. "We houden precies bij wie er scoren en of je verliest of wint. Op die manier ontstaat er een leaderboard. Ook kun je jezelf een cijfer geven van 1 t/m 10 als je je aanmeldt en de Urban Master beoordeelt of dat enigszins correspondeert met je kwaliteiten. Het leaderboard en het individuele cijfer zijn de twee graadmeters als we de teams gaan indelen."

Technologie

Door slim gebruik te maken van de hedendaagse technologie hoopt Lamme huidige leden te behouden en nieuwe leden aan te trekken. "Bepaalde persoonlijke overzichten worden automatisch gegenereerd. Als lid krijg je een overzicht van het aantal gemaakte goals, gewonnen wedstrijden en het aantal calorieën dat je hebt verbrand."

"We communiceren veel via WhatsApp. Nadat je je aanmeldt voor een wedstrijd ontvang je direct een persoonlijke mail en wordt het duel genoteerd in je agenda. Op de dag van de wedstrijd krijg je via WhatsApp een reminder met onder andere informatie over de locatie en op welke ondergrond er gespeeld wordt. Ook maken we gebruik van een chatbot op de site, die antwoord geeft op vragen. In de toekomst willen we graag een losse app ontwikkelen."

On-demand

FC Urban is niet de enige partij in Nederland die het oude lidmaatschap model loslaat. Zo biedt Kicks – een initiatief van de KNVB – voetballiefhebbers de mogelijkheid serieus te voetballen bij een lokale club op het moment dat het jou uitkomt. Lamme is niet bang voor concurrentie. "Als je geen concurrentie hebt, zegt dat ook iets over je product. We zien ook in andere branches dat men switcht van het oude model naar on-demand. Dus op een plek van jouw keuze, op jouw tijd. Wij willen gewoon de beste zijn in wat we doen. Er is vraag naar ons aanbod van mensen uit andere steden, zoals Den Haag en Rotterdam. Daarom gaan we daar ook naartoe. We willen in de twaalf grootste steden van Nederland aanwezig zijn."

FC Urban kent vooralsnog een gestage groei en ook de eerste sponsor heeft zich inmiddels aan het project verbonden. "Kappa is een partner van ons. Zij zorgen voor de hesjes van beide teams en hebben de outfits voor de Urban Masters beschikbaar gesteld. We geloven sterk in co-creatie en staan open voor verdere samenwerking. Op dit moment verdienen we nog geen geld. We hebben zelf in het project geïnvesteerd en er is een tweede partij die in het idee gelooft en ons op financieel gebied ondersteund", legt Lohman uit.

Bijzondere locaties

Een belangrijk onderdeel van de (succes)formule zijn de locaties waar er gevoetbald wordt. Lohman: "We zijn altijd op zoek naar bijzondere locaties om te voetballen. Naast stadsparken en gymzalen kun je bij ons ook terecht in de RAI in Amsterdam - de RAI vindt het gaaf wat we doen - of op het dak van een hotel. Dat zijn unieke plekken om te voetballen."

FC Urban is in april 2017 van start gegaan en inmiddels zijn er 1300 aanmeldingen. Het aantal betalende leden groeit gestaag. "Er wordt nu bijna elke dag wel ergens gevoetbald. Vooral dankzij mond-op-mond-reclame is het aantal aanmeldingen heel hard gegroeid. We hebben nog weinig aan marketing uitgegeven. We promoten onszelf voornamelijk via social media. Daarnaast delen we ook regelmatig flyers uit bij evenementen."

Ambitieus

Met de rijzende populariteit van Urban Sports, de opkomst van het on-demand-model, zoals we dat kennen van Netflix en Spotify, en de trend dat we liever buiten sport (in groepsverband) dan binnen, lijkt de weg naar succes open te liggen voor FC Urban.

Lamme en zijn kompaan Lohman zijn ambitieus en dromen groot. "We gaan verder met ons concept uitbouwen in Nederlandse steden. We zijn altijd op zoek naar unieke spots waar je normaal gesproken niet sport, of die je nog niet kent. Voorlopig focussen we ons op Nederland en de sport voetbal. Wie weet waar het toe leidt. Onze droom is ooit wedstrijdjes te organiseren in Central Park in New York."