Nieuw businessmodel Decathlon: marktplaats als one-stop shop voor sportliefhebbers

Een online marktplaats voor sport, welzijn en mobiliteit waar tienduizenden verschillende artikelen te vinden moeten zijn, van adidas tot het eigen huismerk. Met de introductie van de Decathlon Marketplace eind 2020 sorteert de Franse sportretailer voor op een toekomst waarin het bedrijf dé plek moet worden voor consumenten die producten gerelateerd aan sport en bewegen zoeken.

Het coronavirus heeft de toch al sterke groei van e-commerce het afgelopen jaar in een stroomversnelling gebracht. Door de coronacrisis zijn er in Nederland 67 procent meer online aankopen gedaan in 2020 ten opzichte van het jaar ervoor. Voor bedrijven, en zeker ook retailers, wordt e-commerce steeds belangrijker. Niet voor niets zijn platforms als Amazon, Bol.com en AliExpress in korte tijd grote spelers geworden. Om haar sterke positie in de sportretail te behouden en te versterken introduceerde Decathlon eind 2020 een nieuw businessmodel: een online marktplaats om het assortiment uit te breiden met nieuwe merken en producten.

“We voegen eigenlijk een laag toe aan ons bestaande aanbod. Producten van door ons geselecteerde partners komen ook beschikbaar op de marktplaats. Zo kunnen klanten naast ons eigen uitgebreide sportassortiment, ook artikelen terugvinden van honderden andere merken. De site wordt dé marktplaats voor sport, welzijn en mobiliteit”, zegt Wim Mathues, commercieel directeur van Decathlon Marketplace België.

Voor het nieuwe businessmodel gaat de retailer alle transacties coördineren, terwijl partners zelf hun producten verzenden en afhandelen. Er is ook een mogelijkheid om de logistiek uit te besteden aan Decathlon. De eerste merken zoals adidas, Santini en Reusch hebben zich aangesloten. Op lokaal niveau zijn in België onder meer Decca, Bioracer en Innerme aangehaakt. En ook clubs als AC Milan, Benfica en Borussia Dortmund zijn partner geworden. Na België volgen in de loop van dit jaar andere landen zoals Nederland, Duitsland en Spanje. Mathues: “Met de Marketplace willen we alle sportliefhebbers wereldwijd bedienen met oog voor people & planet, een visie die we ook bij onze partners willen terugzien. Dat kun je niet alleen en daarom gaan we nu samenwerken met partners. Zo kunnen we de one-stop shop voor sportliefhebbers worden.”

Het aanbod van Decathlon moet de komende jaren exponentieel groeien. In principe kunnen alleen partners die dezelfde filosofie uitdragen, het bestaande aanbod aanvullen en enkel sportartikelen verkopen zich aansluiten bij de Marketplace. Hiervoor riep Decathlon ook verschillende labels in het leven om toe te kennen aan partners die bijvoorbeeld extra inzetten op circulair, gezondheid of innovaties.

"Producten en merken die in een ander segment zitten dan onze eigen producten, worden al goed verkocht"

Wim Mathues (Decathlon België)

Introductie van de Marketplace in Nederland

In het eerste of tweede kwartaal van 2021 – afhankelijk van de ontwikkelingen rondom COVID-19 - wordt de Marketplace ook in Nederland gelanceerd. Hans Nieuwland, commercieel verantwoordelijk voor de Marketplace in Nederland en ervaren op het gebied van marketplaces en E-commerce, moet de lancering hier in goede banen leiden. “De website gaat er ongeveer hetzelfde uitzien als in België. Uiteraard zal er ook in Nederland ruchtbaarheid gegeven worden rondom de introductie, maar gelukkig weet de consument ons nu ook al heel goed te vinden. Wanneer zij de site bezoeken, merken zij vanzelf het grotere aanbod aan merken.”

In de eerste periode kunnen de partners enkel producten aanbieden via de website; op termijn worden voor hen ook diensten mogelijk. Nieuwland: “Je kunt dan denken aan ondersteuning op het gebied van logistiek, marketing of fulfillment. Het is echt een samenwerking tussen ons en de partners. We blijven heel goed luisteren naar onze klanten en kunnen met de marktplaats nog beter inspringen op hun behoeften of bepaalde trends.”

Toegevoegde waarde voor consument

Hoewel de Marketplace pas ruim een maand online is in België, zijn de eerste resultaten bemoedigend. Mathues: “Producten en merken die in een ander segment zitten dan onze eigen producten, worden al goed verkocht. Er blijkt hier dus ook een doelgroep voor te zijn. De verkopen gaan nog steeds omhoog en we breken records.” Volgens Nieuwland toont dit aan dat de marktplaats toegevoegde waarde heeft. “Het gaat erom relevant te zijn voor de klanten. Als wij partners kunnen toevoegen die onderscheidend zijn op het gebied van bijvoorbeeld prijs, merk of duurzaamheid biedt dat al toegevoegde waarde voor de consument.”

"We willen het perfecte totaal aanbod creëren, zowel met producten, als in de toekomst ook met services van onze partners"

Hans Nieuwland (Decathlon Nederland)

Omnichannel

Hoewel de online aankopen het afgelopen jaar een vlucht namen, blijven de fysieke winkels voor Decathlon ook in de toekomst erg belangrijk. Mathues en Nieuwland benadrukken dat zij erg geloven in omnichannel. “De meeste aankopen worden nog steeds in de winkel gedaan. Bovendien willen klanten sommige producten gewoon testen voordat ze tot een aankoop overgaan. Daarnaast kun je partners in winkels meer zichtbaarheid geven, door bijvoorbeeld een shop-in-shop. Dat is ook commercieel waardevol”, zegt Mathues.

Groei klantenbestand

De Marketplace wordt geïntroduceerd in veel Europese landen waar Decathlon actief is. Het voordeel hiervan is enerzijds dat deze landen van elkaar kunnen leren en anderzijds dat partners hun producten eenvoudig in meerdere markten kunnen aanbieden. “Het kan bijvoorbeeld zijn dat een Nederlandse voetbalclub zijn merchandise niet in Nederland hoeft te verkopen, omdat ze de eigen markt goed in kaart hebben en kunnen bereiken. Maar wellicht willen zij wel meer zichtbaar zijn in andere landen, waar ze nog geen voet aan de grond hebben gekregen. Dan kunnen wij daarbij helpen door alleen in bepaalde markten hun producten te verkopen”, geeft Mathues als voorbeeld.

“Onze verwachting is dat het klantenbestand van Decathlon zal groeien met de komst van de Marketplace. Met de instroom van nieuwe klanten krijgen we ook meer inzicht in en kennis van de markt. Dat helpt ons in klanten nog persoonlijker te benaderen, met aanbiedingen voor de juiste sport en afgestemd op het budget van de klant. In de komende jaren gaan we steeds meer producten voor verschillende sporten toevoegen aan het platform." Nieuwland: "Ons doel is voor elke sport het perfecte totaal aanbod creëren. Voor nu met producten, maar later zeker ook met services van onze partners. Bijvoorbeeld een sportieve reis of een workshop rond een bepaalde sport. Met de Decathlon Marketplace denken we dat doel te kunnen behalen.”