Nieuw platform Fighttribe moet vechtlust bij jongeren aanwakkeren

De weg naar succes is vaak minstens zo interessant als het succesverhaal zelf, vinden Hamed Fahimi en Marco Reijken. Daarom starten ze een nieuw platform genaamd Fighttribe, waarvoor mensen met een bewezen vechtlust en trackrecord worden geïnterviewd. Door deze inspirerende verhalen te delen, willen Fahimi en Reijken vechtlust aanwakkeren onder jongeren én geld ophalen voor het goede doel.

Vanwege het coronavirus hadden Reijken en Fahimi dit jaar meer tijd voor andere projecten. De directeuren van het communicatie- en creatiebureau Home of the Brave konden daarom een oud idee afstoffen. In 2019 hadden ze voor vechtsportorganisatie Bellator een campagne bedacht om de Nederlandse vechters van de organisatie te promoten in eigen land en daarbuiten. Het project kwam stil te liggen, maar het zaadje om een eigen platform over vechtlust te beginnen was wel geplant.

“Als bedrijf werken we veel voor merken die jongeren willen bereiken. Wat wij regelmatig ervaren is dat Generatie Z heel veel dromen heeft, maar dat het nog weleens aan vechtlust ontbreekt. In de huidige tijd ligt zo’n beetje alles voor het oprapen, maar niemand wil er echt meer voor vechten. Met Fighttribe creëren we een platform dat mensen moet inspireren om te vechten voor de dingen die je wilt in het leven”, legt Fahimi uit.

Hij spreekt uit eigen ervaring, want als jonge jongen kwam Fahimi met zijn familie uit Iran naar Nederland om een betere toekomst op te bouwen. Met hard werken lukte dat. “De normen en waarden die gelden binnen ons bedrijf en ons leven hebben we doorvertaald naar Fighttribe. Wat die normen en waarden zijn komt onder meer terug in interviews met mensen die hebben bewezen over vechtlust te beschikken. Het gaat in de media vaak alleen maar over de succesverhalen, maar de weg naar het succes is minstens zo interessant. Als je leest over de obstakels die iemand heeft moeten overwinnen om ergens te komen, kan dat inspireren. Als iemand anders het kan, waarom zou jij het dan niet kunnen? Die mindset willen we terug laten komen op het platform.”

"Elke persoon die we kunnen raken of inspireren, is al de moeite van het platform waard"

Hamed Fahimi (Home of the Brave)

Maatschappelijk thema centraal

Aan de identiteit van Fighttribe wordt een luxueus kledingmerk gekoppeld, dat de interesse van jongeren moet wekken. In gelimiteerde oplages komen elke zes weken nieuwe kledingstukken beschikbaar. Met de verkoop van de kleding wordt het platform gefinancierd. Daarnaast staat minimaal twee keer per jaar een maatschappelijk thema centraal, waar content over wordt gemaakt. Voor de lancering van Fighttribe is het thema ‘lege gyms’. Bert Kops (sportschoolhouder en voormalig meervoudig Nederlands kampioen worstelen) en Daan Kortland (mede-eigenaar van de bekende Colloseum Gym in Utrecht) zijn over het onderwerp geïnterviewd.

“Het thema is met de deze laatste lockdown weer actueler dan ooit. Gyms hebben het dit jaar erg lastig. Wij willen laten zien hoe hard eigenaren van gyms hebben gestreden om een succesvolle sportschool op te zetten en wat ze in hun (sportieve) carrière allemaal hebben bereikt. Voor Bert Kops hebben we een speciale hoodie gemaakt, die we hem hebben overhandigd. Met de content die we met Bert en Daan Kortand hebben gemaakt, laten we enerzijds zien over hoeveel vechtlust zij beschikken en anderzijds roepen we iedereen op de gyms te blijven steunen”, zegt Reijken.

De thema’s zullen zoveel als mogelijk gekoppeld worden aan een goed doel. Voor deze thema’s worden collector’s items ontworpen. De winst van deze items vloeit terug naar het goede doel waar het thema aan gekoppeld is. Reijken: “De thema’s waar we mee gaan werken hebben altijd te maken met vechtlust. Dan kun je denken aan kanker, racisme of armoede. We gaan op zoek naar mensen met een inspirerend verhaal en delen dat vervolgens op ons platform.”

Content verspreiden via social media

De content op Fighttribe zal voornamelijk bestaan uit video’s. Deze worden verspreid via diverse social media-kanalen, zoals Instagram, TikTok, Facebook en YouTube. Voor de promotie van Fighttribe rekenen Reijken en Fahimi op de kracht van social media. “De mensen die wij interviewen zijn zelf eigenlijk al influencers. We geloven heel erg in peer to peer. De geïnterviewde promoot het binnen zijn of haar eigen netwerk en daarna wordt het door anderen gedeeld, waardoor de content bij veel mensen onder de aandacht komt. Daarnaast zullen we voor ons kledingmerk samenwerken met een aantal influencers. Tot slot proberen we via andere mediakanalen aandacht te genereren”, legt Fahimi uit.

Om geld is het Fahimi en Reijken niet te doen. Hun voornaamste doel is anderen inspireren. “Natuurlijk opent geld wel deuren. Hoe meer kleding we verkopen, hoe meer toffe content we kunnen maken. Geld is voor ons een middel om de idealen die we hebben te delen. Elke persoon die we kunnen raken of inspireren, is al de moeite van het platform waard”, besluit Fahimi.

Via de button hieronder kun je de webshop van Fighttribe bekijken.