Olympische Spelen maakt zich klaar voor nieuwe generatie

Breakdance op de Olympische Spelen in 2024. Voor velen is dat nog even wennen. De meningen zijn dan ook verdeeld, maar ik ben enthousiast! Want in de tijd dat ik nog wel eens een poging waagde halsbrekende toeren uit te halen op de dansschool, dacht niemand dat het mogelijk was dat breakdance ooit olympisch zou worden. Maar eerlijk is eerlijk, we kunnen er in deze tijd niet meer omheen. Als vast onderdeel van de verzamelgroep Urban Sports is breakdance wereldwijd populair en biedt de sport genoeg mogelijkheden om verder te professionaliseren. Hetzelfde geldt wat mij betreft voor parkour in de toekomst. En wat dacht je van esports?

In Women's Next schrijft Suuz Amijs over zaken die haar opvallen in de vrouwensport. Welke ontwikkelingen vinden er plaats en welke trends zijn waarneembaar? Suuz praat je helemaal bij!

Nieuwe sporten betekent ook kansen voor een nieuwe generatie. De NKBV investeert bijvoorbeeld al een aantal jaar in de jeugd door haar topsportbeleid specifiek in te richten voor de ontwikkeling van jeugdklimmers. Dit mede om de kansen voor deelname aan de Spelen in Tokyo te vergroten. Wel dienen de atleten 16 jaar of ouder te zijn op het moment van de Spelen.

Wist je dat het IOC zelf geen leeftijdsgrens stelt voor deelname? Dit wordt per sport door de diverse internationale sportfederaties bepaalt. Bij paardrijden en turnen dien je net als bij sportklimmen 16 jaar te zijn, of te worden, in het jaar van de Spelen. Duiken mag vanaf 14-jarige leeftijd, maar bij het langebaan zwemmen is dan weer geen minimale leeftijdsgrens vastgesteld. Zo nam de Nepalese Gaurika Singh zwemster in 2016 deel aan de Olympische Spelen in Rio. Als jongste deelneemster van het toernooi zwom zij op 13-jarige leeftijd de kwalificaties op de 100m rugslag. Ze werd 31e van de 34 tijdens de kwalificaties, maar kan dus nog makkelijk enkele Zomerspelen deelnemen om haar revanche te halen.

'Sky' is the limit

Dat het nog jonger kan bewijst 's werelds jongste professionele skateboarder Sky Brown. Het heeft er alle schijn van dat zij de jongste deelneemster op de Spelen in Tokyo zal zijn. Mocht het lukken zich te kwalificeren, zal ze net twee weken 12 jaar oud zijn.

De van origine Japanse zal uitkomen voor Groot-Brittannië. Een bijzondere keuze die ze pas kortgeleden maakte. Door haar Japanse moeder en Britse vader had Sky de mogelijkheid om voor een van deze landen uit te komen. Hoewel de Spelen in 2020 in Tokyo zijn, maakte ze de keuze voor het land van haar vader. Met name vanwege de aanpak vanuit de Britse bond, waarbij voor haar gevoel plezier voorop staat in plaats van de druk van het presteren.

Dat Sky niet alleen succesvol is op haar skateboard zie je ook online terug. Samen met haar jongere broertje heeft ze een eigen YouTube-kanaal met 35.000 abonnees. Haar Instagram-account, wat beheerd wordt door haar moeder, telt maar liefst tien keer zoveel volgers. De nu nog 10-jarige geeft dagelijks een kijkje in haar leven op al haar reizen die ze door het skateboarden maakt met haar familie. Naast het online succes blijft Sky ook niet onopgemerkt door een aantal grote merken. Zo zijn Roxy en Tech Deck twee vaste sponsoren en is ze als Nike-atleet onderdeel van de #dreamcrazier campagne.

Grote dromen heeft ze, want naast professioneel skateboarder kan ze ook nog eens goed surfen en zet ze zich graag in als ambassadrice van de sport als inspiratie voor de jonge generatie meisjes. Ze vindt dat het voor iedereen ter wereld mogelijk moet zijn om te kunnen skateboarden en daar plezier in te hebben. Zo heeft ze haar eigen sok ontworpen bij Pride Socks, waarvan iedere 5 dollar wordt gedoneerd aan een goed doel voor kinderen die in armoede leven. Oh, en ondertussen won ze ook nog de eerste editie van het programma Dancing With the Stars Junior. De Sky is in dit geval echt de limit dus.

Het is voor de 10-jarige zelfs mogelijk de jongste vrouwelijke gouden medaillewinnares ooit te worden. Tot nu toe is de Italiaanse Luigina Giavotti de jongste medaillewinnares. Zij was slechts 11 jaar en 301 dagen oud toen haar gymnastics team zilver won op de Zomerspelen in Amsterdam in 1928. Die prestatie is misschien nog te hoog gegrepen, maar dat Sky voor een nieuw soort entertainment zal zorgen in de zomer van 2020 mogen we wel stellen.

De jeugd heeft de toekomst

Nu wil ik niet pleiten voor deelname van kinderen aan de Olympische Spelen. De ondergrens van 16 jaar voor de meeste sporten vind ik heel normaal. De druk is voor topsporters al groot genoeg, laat staan op 10-jarige leeftijd. Maar dat er een nieuwe generatie klaar staat mogen we wel concluderen.

Dat dit niet alleen impact heeft op sportief gebied, maar ook qua commercie bewijst een atleet als Sky. De jeugd weet immers niet beter dat YouTube en social media onderdeel zijn van het dagelijks leven en zijn vaak eerder (en beter) op de hoogte van alle ontwikkelingen dan de oudere generatie.

Uit het gedrag op social media blijkt ook vaak het sportplezier bij jonge atleten. Dit kan bijdragen aan het stimuleren van jonge talenten op hoog niveau. Erg interessant dus voor alle merken die zich bezighouden met sportsponsoring. Dat we als marketeers daarin mee moeten bewijst de keuze voor een sport als breakdance voor de Spelen in 2024. Of je het er nu mee eens bent of niet, de 'jeugd' heeft de toekomst en daar kunnen we volgens mij veel van leren! Op naar Tokyo en Parijs; ik kan niet wachten.

Headerfoto: Jon Nicholls Photography / Shutterstock.com