Seizoenkaarten in Eredivisie gaan als warme broodjes over de toonbank

De teller loopt nog steeds, maar ruim een maand voor de start van de Eredivisie zijn er al bijna 200.000 ‘gewone’ seizoenkaarten verkocht. Bij zes clubs zijn de seizoenkaarten al uitverkocht of bijna uitverkocht, waaronder de drie promovendi, te weten Cambuur, N.E.C. en Go Ahead Eagles. Jan de Jong (Eredivisie CV) en Eric Gudde (KNVB) waarschuwden enkele maanden geleden dat ze bang waren dat de voetbalfan na een jaar zonder voetbal de weg naar het stadion minder zou vinden en de Eredivisie-clubs daardoor financieel een nieuwe tik zouden krijgen. Het teken aan de wand is echter een stuk positiever. Als alle Eredivisionisten hun business-kaarten erbij optellen, gaat de teller zelfs richting ruim 250.000 verkochte jaarabonnementen in alle Eredivisiestadions.

Bas van Rossum, docent Sport Economie en Sportmarketing bij de Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN), zette de zaken op een rij. Hij heeft de intentie om dit onderzoek jaarlijks te doen om zo trends en ontwikkelingen op het gebied van de seizoenkaarten in Nederland te monitoren.

Na een jaar zonder veel live aanwezigheid in de Nederlandse voetbalstadions, kijkt iedere voetbalfan weer uit naar de start van de Eredivisie en de daarbij behorende versoepelingen wat betreft Corona-maatregelen. Komend voetbalseizoen zit een voetbalfan (meetleeftijd 35 jaar/ zonder enige korting) het goedkoopst bij Fortuna Sittard. Voor € 150,- zijn alle thuiswedstrijden van het team van trainer Sjors Ultee te bezoeken. De Limburgse club startte pas zeer recent met de verkoop van zijn memberships, hun nieuwe naam voor de seizoenkaarten. Op vertoon van de fysieke Fortuna-jaarkaart kan immers geprofiteerd worden van ‘structureel terugkerende voordelen’ bij aan de voetbalclub verbonden partners. Ook bij Heracles Almelo en Vitesse is het bezoeken van alle thuiswedstrijden relatief goedkoop. SC Cambuur en Sparta Rotterdam vervolmaken de top vijf van goedkoopste seizoenkaarten in de Eredivisie voor volwassen fans.

De duurste jaarkaart voor een volwassen voetbalfan is bij PSV te koop voor € 850,- per seizoen oftewel € 50 per thuiswedstrijd. In dit onderzoek zijn business seats en andere zakelijke jaarkaarten met toegang tot lounges of skyboxen niet meegenomen.

Vele betaald voetbalorganisaties op het hoogste niveau, waaronder Ajax en PSV hebben hun seizoenkaartprijzen niet aangepast. Feyenoord en Sparta Rotterdam hanteren daarentegen wel vroegboekprijzen die gelijk zijn aan de prijs van een jaarkaart van afgelopen seizoen, maar gaan binnenkort wel indexeren met een inflatiepercentage dat te overzien is.

50% dekking

Een aantal clubs biedt ondanks de positieve vooruitzichten naast een zogenaamde full-support seizoenkaart (waarop geen reductie mogelijk is) ook de mogelijkheid tot compensatie wanneer de club onverhoopt in 2021/22 door oplaaiende virusdeeltjes geen toegang kan garanderen. Qua bezetting van de seizoenkaarten ten opzichte van de stadioncapaciteit van de Eredivisionisten, zit de hele Eredivisie gezamenlijk gemiddeld op 50% dekking van de stadions door seizoenkaarten, zonder daar de business jaarkaarten in mee te nemen.

Navraag leerde dat de seizoenkaarten o.a. bij FC Twente en PEC Zwolle harder lopen dan vorig jaar, terwijl de ploegen het afgelopen seizoen respectievelijk op plek 14 en 15 eindigden. Ook onder meer Sparta Rotterdam en Ajax verwachten meer seizoenkaarten dan vorig jaar te verkopen.

Fortuna Sittard verkoopt zijn seizoenkaarten al vanaf € 19,68 per seizoen, refererend naar het oprichtingsjaar 1968. Iedereen van 0 t/m 12 jaar mag voor dit ludieke bedrag een jaar naar binnen bij alle thuiswedstrijden in het Fortuna Sittard Stadion.

Ajax verkoopt de meeste seizoenkaarten van het land en verwacht op 43.000 uit te komen na een vliegende start van ruim 30.000 kaarten in de eerste 10 dagen. 43.000 is tevens het maximum beschikbare seizoenkaarten dat door de club is ingesteld. Meerdere clubs stellen namelijk een maximum in om meerdere redenen: het is niet alleen lucratiever om losse toegangskaarten te verkopen (de prijs van een los ticket ligt hoger dan bij een seizoenkaart waar vaak voor slechts 12 a 14 kaarten voor wordt betaald), het is ook belangrijk dat de supporters van de toekomst de kans hebben af en toe een ticket van zijn of haar favoriete club aan te schaffen.

FC Utrecht medewerkers bezochten dit jaar al hun seizoenkaarthouders in den landen. Zo reisde men onder andere af naar Baflo (Groningen) en hopen de Domstedelingen deze fan wederom te verleiden tot een seizoenkaart in de Galgenwaard. Wellicht zelfs een gouden seizoenkaart, waarmee naast alle thuiswedstrijden in de Eredivisie ook alle TOTO KNVB-bekerwedstrijden, mogelijke play-offwedstrijden en thuiswedstrijden van Jong Utrecht bezocht kunnen worden. Gouden seizoenkaarten komen overigens voor bij onder meer AZ, Cambuur en SC Heerenveen.

N.E.C. heeft ook een Gouden seizoenkaart, echter met een heel andere invulling. Deze kaart kon al door de fans gekocht worden voordat Jonathan Okita de winnende goal scoorde in de promotie-finale tegen NAC Breda. Nijmeegse fans zagen daarmee al op voorhand af van restitutie over het afgelopen seizoen en kozen voor volledige steun ongeacht het niveau waarop men het komend seizoen zou uitkomen. Als beloning hebben die fans komend seizoen onder meer een gouden naambordje op hun stoel in De Goffert en maken ze kans op tal van prijzen. De fans die vroegtijdig hiervoor kozen, betaalden bovendien de prijs die men het afgelopen seizoen in de Keuken Kampioen Divisie betaalde. Daarom zitten deze gouden seizoenkaarthouders op de goedkoopste stoelen voor € 131,-, wat neerkomt op nog geen € 7,75 per Eredivisieduel.

Opvallend is dat RKC Waalwijk slechts 20% van zijn stadioncapaciteit heeft verkocht. Vitesse en Fortuna scoren ook laag, maar zijn veel later begonnen met de verkoop van hun seizoenkaarten. Zij zien het aantal verkochte seizoenkaarten naar verwachting nog snel oplopen.

Terugkeer sponsors en voetbalfans

Kortom: Na de uitschakeling van Oranje ging voor veel voetbalfans de focus weer hun favoriete club. Gezien de verkoopcijfers van de clubs snakken de fans ernaar om corona definitief achter zich te laten ten faveure van het bezoeken van thuiswedstrijden in hun geliefde stadion. Voorlopig blijft het tonen van een vaccinatiepaspoort of negatieve COVID-19 testuitslag noodzakelijk, maar dat zal de feestvreugde van alle seizoenkaarthouders waarschijnlijk niet verpesten. Sommige speelsteden lieten tijdens EURO 2020 met volle stadions weer zien dat voetbal er is voor de fans. Zowel trainers als spelers zullen dat bevestigen, dus ook zij zullen de definitieve terugkeer van sponsors en voetbalfans omarmen.