'Verbondenheid' sleutelwoord voor succesvolle seizoenkaartcampagne FC Groningen

Bij de meeste Eredivisieclubs verloopt de seizoenkaartverkoop voorspoedig. Supporters vanuit het hele land tonen hun clubliefde en verlengen massaal hun seizoenkaarten. FC Groningen is één van die clubs waar nauw wordt samengewerkt met de fans om ook volgend seizoen het stadion vol te krijgen, indien er weer met publiek mag worden gevoetbald. Daarnaast zetten oud-spelers zich in voor de Noorderlingen, die daardoor inmiddels al 500 seizoenkaarten aan arme gezinnen hebben gedoneerd.

“We zijn enorm blij met de betrokkenheid van de supporters. Iedereen wil zijn of haar steentje bijdragen aan de toekomst van FC Groningen. Er ontstaan allerlei initiatieven. Dat is fantastisch om te zien”, zegt Edwin Froma, marketingmanager van FC Groningen.

De club was al voor de coronacrisis gestart met de nieuwe seizoenkaartcampagne, maar zette deze op een laag pitje toen de Eredivisie werd stilgelegd vanwege het coronavirus en sport meer dan ooit bijzaak werd. Inmiddels hebben de clubs hun vizier op het nieuwe seizoen kunnen richten en daarmee is ook het merendeel van de Eredivisieclubs (weer) gestart met hun seizoenkaartcampagne. Bij FC Groningen gaat dit onder de noemer ‘Laat ons weer eens juichen’. “Wij doen een beroep op onze achterban om ons te helpen in een van de zwaarste gevechten in het bestaan van deze club. FC Groningen heeft de hulp van haar supporters en sponsors keihard nodig”, zegt Froma. “En die support hebben we ook ontvangen. De supportersvereniging heeft een brainstrom gehad waar wel 50 goede ideeën uit zijn voortgekomen, en ook de partners denken in alles met ons mee.”

“Inmiddels zijn ook veel ideeën vanuit supporters gerealiseerd of staan deze in de steigers waarbij de inkomsten voor de club zijn. Zo vond er al een pubquiz plaats, werden er eierballen en een barbecue-pakket verkocht, zijn er vaderdagfoto’s gemaakt op de middenstip en komt er nog een veiling en een FC Groningen camping aan.”

Doneren van seizoenkaarten

Behalve de fans en sponsors zetten ook (oud-)spelers zich in voor hun club. Vele clubiconen, zoals Luis Suárez, Virgil van Dijk, Arjen Robben en Ronald en Erwin Koeman, volgden het voorbeeld van Erik Nevland, die twee seizoenkaarten kocht voor het Jeugdfonds Sport & Cultuur Groningen. “Erik heeft zijn idee om twee kaarten te doneren aan ons voorgelegd. Omdat wij al samenwerken met het Jeugdfonds Sport & Cultuur leek het ons logisch hen te koppelen aan de actie van Erik. Door samen met het fonds op te trekken weten we zeker dat de seizoenkaarten bij de juiste mensen terechtkomen. Oud-spelers melden zich inmiddels bij ons om mee te doen en seizoenkaarten te doneren. Geweldig hoe zij zich inzetten voor FC Groningen. Ons doel is nu om duizend fans die onder de armoedegrens leven een gratis seizoenkaart voor het nieuwe voetbaljaar te kunnen geven.”

Bij meerdere Eredivisieclubs toont de achterban zich enorm loyaal en betrokken en worden massaal de seizoenkaarten verlengd. Het toont de binding die veel supporters hebben met hun club, maar laat eveneens zien dat iedereen ervan doordrongen is dat het water bij veel clubs aan de lippen staat. “Ik denk dat de steun van de fans laat zien hoe belangrijk voetbal is. Het wordt niet voor niets de belangrijkste bijzaak in het leven genoemd. Dat je niet in het stadion samen kunt komen om een pot voetbal te kijken, grijpt mensen echt aan. De verbondenheid is super. Dat wordt wellicht extra aangewakkerd door de situatie waarin veel clubs verkeren. Bij ons moet ook ieder dubbeltje omgedraaid worden”, zegt Froma.

Dankbaar

Onderdeel van de seizoenkaartcampagne is ook het bezoeken van de sponsors. Onder meer algemeen directeur Wouter Gudde en diverse spelers gingen langs bij de partners van de club om hen te bedanken voor de steun. “Vanuit de partners ontstaan ook allerlei ideeën om ons te helpen. Net zoals bij de supporters zie je ook bij de sponsors een enorme betrokkenheid en verbondenheid.”

Alle inspanningen hebben hun vruchten afgeworpen, want ondanks de onzekerheid over het seizoen 2020/’21 heeft FC Groningen inmiddels al ruim 7.600 seizoenkaarten, waarvan honderden 5-jarenkaarten, verkocht. “In een regulier seizoen zaten we op dit moment rond hetzelfde aantal. Maar het is natuurlijk niet met elkaar te vergelijken, omdat supporters helemaal nog niet weten wanneer ze daadwerkelijk weer naar het stadion mogen komen. We zijn enorm dankbaar voor de betrokkenheid van alles en iedereen bij de club. Samen zetten we de schouders eronder en gaan we, wanneer het weer kan, voor een vol Hitachi Capital Mobility Stadion.”

Headerfoto: FC Groningen