Overzicht van kledingsponsors in de top 5 Europese voetbalcompetities

Nog enkele dagen en dan gaat het seizoen weer beginnen. Nieuwe shirts worden door de enthousiaste fans bij de fanshop afgehaald waaronder een aantal met een nieuwe kledingsponsor. In Manchester is voorlopig het laatste jaar aangebroken dat Nike het shirt maakt en hier in Nederland heeft Puma plaatsgemaakt voor adidas. Het moge duidelijk zijn: de strijd gaat onverminderd door. Repucom maakte een compleet overzicht van alle kledingsponsors in de top 5 Europese voetbalcompetities en presenteert nu het Kit Supplier Report.

In de afgelopen drie seizoenen zit de verkoop van shirts, ondanks de economische crisis, onverminderd in een stijgende lijn. Werden er in het seizoen 2011/12 nog ruim 11 miljoen verkocht een jaar later ruim 12 miljoen en in het afgelopen seizoen precies 13 miljoen. Gemiddeld verkopen de top 5 competities bijna 2.6 miljoen shirts. De Premier League is koploper met 5,14 miljoen gevolgd door Primera Division 3,10 miljoen, Bundesliga met 2.32 miljoen, Ligue 1 met 1,22 miljoen en tot slot de Serie A met 1.18 miljoen. Helaas zijn geen aantallen beschikbaar over de Eredivisie.

Voor sportmerken zijn grote clubs een belangrijke winkel om shirts te verkopen daarom is het interessant om te kijken wie de meeste clubs verzorgd. Voor het eerst sinds seizoen 2009/2010 sponsort Nike (26,5%) meer clubs dan adidas (18,4%). In de loop daar jaren zijn Nike en adidas flink gestegen van 11 en 12 naar 18 en 26 clubs. Puma is achtergebleven en schommelt steeds rond de 9 clubs. Nike is in vier van de vijf competities de grootste, behalve in de Premier League.

Uiteindelijk moet adidas dit seizoen meer euro's overmaken dan de concurrent, maar liefst €135 miljoen tegenover €125 miljoen voor Nike. Topclubs van adidas zijn: Real Madrid CF, Chelsea FC, FC Bayern München, AC Milan, en Olympique de Marseille. Topclubs van Nike zijn: FC Barcelona, Manchester United FC, Paris Saint- Germain FC, Juventus FC en FC Internazionale. De meest opvallende transfer vind volgend seizoen plaats, adidas vervangt Nike voor €94 miljoen per jaar. Een stijging van ruim €60 miljoen per jaar.

"Kledingsponsorships worden steeds belangrijker in het veroveren en verstevigen van marktaandeel voor sportmerken. De merken profiteren van de kledingsponsorships door de verkoop van shirts en een stijging van de internationale reputatie" aldus Dr. Rohlmann PR Marketing bij REPUCOM.

Bekijk hier het complete Kit Supplier Report van REPUCOM

Afbeelding: Twitter Manchester United