Perry Sport en Aktiesport van de mat? Wat is de oorzaak?

Deze week kwam het nieuws dat het moederbedrijf van Perry Sport en Aktiesport, Unlimited Sports Group (USG), uitstel van betaling heeft aangevraagd. Geen goed teken en vaak volgt dan spoedig een faillissement. Als oorzaak van de problemen werd in de media al snel gewezen naar de ondergang van V&D en Scapino, omdat de sportwinkels daar nauw mee samenwerkten. Maar is dat wel de echte reden van de malaise bij Perry en Aktiesport?

Uit gegevens van het Financieele Dagblad blijkt dat Perry Sport al in 2014 een verlies noteerde van anderhalf miljoen euro. Bovendien kon het moederbedrijf Unlimited Sports Group in dat jaar de bankconvenanten niet nakomen. USG, dat ook Aktiesport runt, kreeg maandag uitstel van betaling van de rechtbank in Amsterdam. Vanaf 2013 daalde de omzetten en daarmee de winst klaarblijkelijk. En hoewel de directie de problemen onder meer aan de recente faillissementen van de twee belangrijkste zakenpartners V&D en Macintosh Retail Group wijt, komt deze situatie toch niet zomaar uit de lucht vallen? Perry Sport had elf shop-in-shops binnen V&D, waar zusterformule Aktiesport in 128 vestigingen van Scapino gevestigd was.

Allesbehalve trouw

Begin 2014 schreef ik al dat de omzetten van de sportspeciaalzaken in Nederland onder druk stonden en de sportconsument allesbehalve trouw is aan dezelfde winkel. Toen waren ook al oorzaken zichtbaar als de opkomst van discounters, de populariteit van de tweedehands markt en de directe internetverkoop. Daar kwam nog bij dat supermarktketens als Lidl ook al regelmatig sportartikelen opnemen in hun assortiment en je voor fitnesskleding ook bij Kruidvat terecht kunt (Leontien).

Lees ook: Sporters gaan vaker vreemd - Blog Alfred Dekker (21 januari 2014)

Winkeloppervlak

Als we de twee formules Perry en Aktiesport nader bekijken, denk ik dat er voor Aktiesport meer kans op overleven is dan voor Perry Sport. Die laatste heeft, net als V&D, toch behoorlijk veel vierkante meters in winkeloppervlak in de grotere steden. Daar zit een belangrijke kostenfactor. De winkels van Aktiesport zijn kleiner van oppervlak en gemakkelijker om te bouwen naar iets anders. Interessanter dus voor een doorstart.

Multichannel

Is USG te laat ingestapt in de online verkoop wellicht? Op zich niet, als je bekijkt dat beide formules al geruime tijd actief zijn in multichannel. Een combinatie van offline en online verkoop. In de relatief kleine Aktiesport winkel staat prominent een internetzuil met een uitgebreid assortiment sportartikelen. Ligt het dan misschien aan de concurrentie? Er zijn niet meer, maar wel andere partijen bijgekomen als JD en the Athlete’s foot, maar vooral in het schoenensegment. Maar ik denk niet dat dit zwaar op de omzet drukte.

Uiteraard geeft het failliet van V&D een laatste zetje mee. Maar kan volgens mij niet de hoofdoorzaak zijn van de problemen bij de sportzaken. Er sluimerde al langer iets en er was kennelijk te weinig spek op de botten.

Tot slot een tip: lever deze week nog je cadeaubonnen bij Perry Sport of Aktiesport in voor het niet meer kan…


Bronnen: Het Financieele Dagblad, RetailNews.nl
Foto’s: Perrysport/winkelcentrum Heerlen, RGBstock.com, @PR8sport