De haat-liefde-relatie tussen voetbalcompetities en social media gaat ook in het nieuwe seizoen vrolijk verder. De kansen om direct en wereldwijd een miljoenen publiek te bereiken worden optimaal benut en tegelijkertijd is het een doorn in het oog dat exclusieve content iedereen gratis kan bereiken. De Engelse Premier League heeft zich verkeken op de kracht van social media toen het fans vriendelijk verzocht om niet langer hoogtepunten op Twitter te plaatsen. Minder dan een half uur was afgelopen weekend voldoende om de toon te zetten.
Swansea bezorgde niet alleen het Manchester United van Louis van Gaal een valse start, ook de mediamanagers bij de Premier League waren 'not amused'. De zes seconde video-service Vine stond binnen no-time vol met korte clips van doelpunten, acties en andere hoogtepunten. Net als vorig seizoen gedeeld door enthousiaste fans die simpelweg een televisiescherm filmen. Geen hoogstaande kwaliteit maar wel effectief. Slechts een zeer beperkt aantal van de video's komt het uit stadion. In Nederland verbiedt FC Twente vanaf dit seizoen tablets in het stadion om te voorkomen dat hoogtepunten naar buiten komen. Andere (top)clubs stimuleren 'bring-your-own-device' om de beleving te verbeteren.
Vine promoot 'homemade-videos' en iedereen kan naar hartelust de hele dag door clips delen. Een aantal accounts, waaronder Football Vines delen de hele dag door (grappige) voetbalclips. Twitter en Facebook bieden het platform en duizenden volgers nemen gretig aftrek. Zoals een video van de fan die afgelopen weekend het veld op rende bij Tottenham - West Ham United. Deze kreeg 11.7 miljoen views.
De live-uitzendrechten werden eerder voor drie jaar tegen een waarde van €6 miljard verkocht en dit is nog exclusief de hoogtepunten aan mediabedrijven zoals News International, eigenaar van de kranten The Times en Sun. Die ergeren zich kapot en dus volgen er waarschuwingen. "Het gebruik van Vines en GIF om beelden van de Premier League te tonen is in strijd met auteursrechten en we willen fans wijzen op de legale mogelijkheden om toegang te krijgen tot de content. Zoals bijvoorbeeld de apps van The Sun en The Times. We werken momenteel samen met de organisaties achter social media om dergelijke accounts te verwijderen en hopen dat fans begrijpen dat we graag een businessmodel in stand willen houden in dienst van het voetbal waar ze zoveel van houden" aldus een statement.
De Premier League is actief op jacht gegaan om accounts te laten blokkeren. Twitter ontving bijna 10.000 verzoeken om accounts (waaronder ook Vine) te laten blokkeren. Een stijging van 34% ten opzichte van een jaar eerder. "Het is een lastige strijd aangezien je niet te agressief wil overkomen naar het publiek die namelijk tegelijkertijd ook je klant is maar je moet ook partners zo goed mogelijk zien te beschermen." Toch negeren bijna alle Vine accounts de waarschuwing en het delen van hoogtepunten en grappige acties gaat vrolijk door. Minder real-time (ook veel oude momenten) maar nog steeds op structurele basis. Het kat-en-muis-spel gaat vrolijk verder.
Bron: BusinessWeek