PSG laat met #FightForYourName profvoetballers strijden met naamgenoten

Iedereen die geboren is met dezelfde achternaam als een bekende sporter, zal het vast en zeker (wel eens) meegemaakt hebben: Klaas-Jan, hoe komt het toch dat je nooit weet te scoren? Jan-Pieter van der Sar... die kan vast wel keepen! Hé Sneijdertje, pass die bal eens! Pietertje, kom maar wisselen.” Een vergelijking met een bekende voetballer of sporter is vaak snel gemaakt. Helemaal als je - naast dezelfde achternaam als de topsporter - ook nog eens dezelfde sport beoefent. De Franse topclub Paris Saint Germain en Orange hebben daarom voor alle 'naamgenoten' een bijzondere actie bedacht: #FightForYourName. Dé kans om revanche te nemen.

Verder in de opvallende video's: een adembenemende 360° afdaling met een voormalig Olympisch kampioen, Nike lanceert loopcampagne in Rio, Netsky & Team Belgium slaan handen ineen en tot slot een Jingle Bells-concert van Cristiano Ronaldo.

#FightForYourName met PSG 

Speciaal voor de campagne hebben Paris Saint Germain en Orange vier naamgenoten uitgekozen: Cheila vs. Thiago Silva, Mounir vs. Benjamin Stambouli, Emmanuel vs. Blaise Matuidi en Luimar vs. Edinson Cavani. Uiteraard allen met dezelfde achternaam, maar de een spelend in een profteam terwijl de andere slechts een liefhebber is. Onderling gaan ze met elkaar de strijd aan in een penalty shootout, waarbij de rest van Frankrijk kan stemmen wie er gaat winnen (en kans maakt op prijzen).

Hoewel het concept creatief is en ook bijv. in Nederland uitgevoerd zou kunnen worden (Kuyt vs Kuyt? Klaassen vs Klaassen?), is het toch enigszins jammer dat PSG en Orange het niet groter hebben aangepakt. Wat als ze een wedstrijd van tevoren waren gestart, waarbij iedereen zich aan kon melden? Of een zoektocht naar de meest voorkomende spelersnaam? Of nog exclusiever: zoeken naar mensen met dezelfde voor- én achternaam? 


Spectaculaire ski-afdaling in 360° Virtual Reality

Gaat 2016 het jaar van de 360° virtual reality-video's worden? Zoals het er naar uit ziet wel! Dit jaar kwamen er al tientallen VR-video's voorbij, waarbij YouTube het platform een paar weken terug zelfs volledig geoptimaliseerd heeft voor Virtual Reality. Maar ook de traditionele tv-zenders kunnen niet langer achter blijven: Eurosport en Discovery besloten om skilegende en voormalig Olympisch kampioen Bode Miller vier camera's en twee 220° fish eye lenzen mee te geven. Het resultaat: een toffe video waarin het net lijkt of je zelf de iconische 'Birds of Prey' aan het afdalen bent. 

 

Incredible 360° video - step into Bode Miller's skis as he takes on the 'Birds of Prey' World Cup downhill course.For the full experience, click and drag, or move your iOS device in any direction.The entire Wintersport season is live on Eurosport!

Posted by Eurosport on vrijdag 4 december 2015

Nike start met 'ambush' campagne richting Rio 2016

Terwijl de Olympische Spelen in Rio de Janeiro steeds dichterbij komen, is het voor een groot aantal merken nu het juiste moment om aan te haken. Zo ook bij Nike dat - uiteraard als niet-Olympische sponsor - zijn vruchten probeert te plukken van alle aandacht rondom Rio 2016. In navolging van het Vem Junto-platform dat Nike vorig jaar in oktober al lanceerde (en inmiddels zo'n 8.000 lopers zijn aangemeld), probeert Nike met een nieuwe video nóg meer Brazilianen aan het lopen te krijgen. Onder meer een Braziliaanse polsstokhoogspringer (Fabiana Murer), skateboarder (Luan Oliveira) en topmodel (Izabel Goulart) werden voor de video opgetrommeld. 


Netsky en Team Belgium slaan handen ineen

Een samenwerking tussen een topartiest en een sportclub... Hoewel we het nog niet al te vaak zien gebeuren, lijkt het meestal in een succes uit te monden. In Nederland was er de succesvolle samenwerking tussen Kensington en Epke Zonderland (KNGU), terwijl de Belgische voetbalbond samen met Stromae een WK-hit wist te scoren. De voetbalbond in België weet sowieso de kracht van muziek goed in te schatten: in oktober werd opnieuw samengewerkt met de nummer één DJ's Dimitri Vegas en Like Mike. Een slimme zet, omdat niet alleen de voetbalbond zelf maar ook de artiesten lijken te profiteren van alle aandacht.

In navolging van de KBVB heeft nu ook Team Belgium een samenwerking in de muziekbranche gezocht. Samen met Netsky - een bekende Belgische DJ - worden de Olympische sporters in de spotlights gezet. 


Jingle Bells met Cristiano Ronaldo

Tot slot sluiten we niet af met een mooie, maar vooral een komische video: Jingle Bells gespeeld én geregisseerd door Real Madrid-aanvaller Cristiano Ronaldo. Uiteraard ter promotie van zijn eigen koptelefoonmerk, maar bovenal een leuke video voor de kerstdagen.. 

 

This is my Christmas card to you! Happy Holidays!

Posted by Cristiano Ronaldo on maandag 7 december 2015