PSV wil met virtual reality optimale beleving overbrengen op potentiële relaties

PSV gooit een nieuw wapen in de strijd om sponsors aan de club te binden. Vanaf heden bezoeken de accountmanagers van de Eindhovenaren, gewapend met een virtual realitybril onder hun arm, potentiële zakelijke relaties in de regio Eindhoven. Met behulp van de bril wanen potentiële partners zich in het Philips Stadion en kunnen zij zien hoe een avondje PSV er voor hen uit zou zien. "Virtual reality zou onderdeel van de transitie in de sponsorwereld kunnen zijn."

PSV Business introduceerde vorige week als eerste betaald voetbalclub in Nederland virtual reality als salestool. Volgens sales manager Nick de Graaf ligt virtual reality geheel in lijn met 'innovatief ondernemerschap' als één van de kernwaarden van PSV. "PSV is gevestigd in één van de slimste regio’s ter wereld. Als voetbalclub streven wij er ook naast het veld naar om vooruitstrevend te zijn op alle fronten. Dat betekent ook dat we op het gebied van sales nieuwe technologische ontwikkelingen moeten omarmen."

Dankzij deze innovatieve tool introduceert PSV haar zakelijke mogelijkheden op een unieke wijze en in 3D aan potentiële relaties. Als toevoeging op de traditionele brochures en flyers wordt nu ook virtual reality ingezet om de optimale beleving over te brengen.

"De tijd dat nieuwe sponsoren naar je toe kwamen, is voorbij. We gaan al enige tijd zelf naar de klanten toe. Je verkoopt niet alleen producten meer, maar ook een beleving", legt De Graaf uit. "Vaak spreek je af op het kantoor van potentiële relaties. Na een gesprek beslis je dan of je mensen uitnodigt voor een wedstrijd. Nu kunnen ze tijdens het gesprek al zien hoe een avondje PSV er voor hen uit zou zien."

Verjaardagen

Door middel van een virtuele rondleiding wordt men wegwijs gemaakt door de PSV Business Club. De Graaf: "Als je de vr-bril opzet, beleef je hoe een avondje PSV eruitziet. Je ziet de aankomst van de spelersbus, je wordt begroet door onze algemeen directeur Toon Gerbrands, je beleeft de opkomst van de spelers tijdens een wedstrijd en je krijgt echt de sfeer die normaal in het stadion hangt mee. Het gaat erom dat als je de bril opzet, je de totale beleving meemaakt. Met virtual reality hebben we nu een tool die dat mogelijk maakt."

"Misschien krijgen we virtual reality de komende jaren vaker te zien op salesafdelingen van voetbalclubs"

De eerste reacties op de virtuele rondleiding zijn positief. "Iedereen is enthousiast. Virtual reality is in opkomst. Sommige mensen hebben bijvoorbeeld nog nooit zo’n bril op gehad en het is leuk dat ze via ons met zoiets kennismaken. Door onze producten en diensten beter te presenteren, verwachten we een hogere conversie in salesgesprekken. Bovendien hebben mensen het hierover op bijvoorbeeld verjaardagen. We laten met dit initiatief ook weer zien dat we als club innovatief zijn", aldus De Graaf.

Bedrijven verrassen

Virtual reality is al enige tijd bezig aan een opmars binnen de voetbalwereld. Het wordt onder meer al gebruikt voor trainingen en wedstrijdanalyses, maar bijvoorbeeld ook om de beleving bij fans te vergroten. Zo had PSV in 2016 een primeur door als eerste Europese club een terugblik op het kampioenschap in virtual reality aan te bieden. Nu gaat dus ook de salesafdeling werken met de tool. Volgens De Graaf is het zeker mogelijk dat meer clubs het voorbeeld van PSV gaan volgen.

"Misschien wordt virtual reality de komende jaren steeds beter en krijgen we het vaker te zien op salesafdelingen van voetbalclubs. De sponsorwereld is de laatste jaren wel iets veranderd en virtual reality zou onderdeel van die transitie kunnen zijn. Wij proberen als PSV zijnde sowieso altijd manieren te bedenken om bedrijven te verrassen. De komende periode nemen wij in ieder geval de bril en een telefoon mee naar de gesprekken. Aan het einde van het seizoen zouden we de eerste resultaten moeten zien."


Headerfoto: PSV