Puma brengt voetbalschoen met Balotelli-hanenkam uit

Er zijn de laatste jaren al veel opmerkelijke voetbalschoenen voorbij gekomen, maar Puma lijkt dit jaar de kroon te spannen. Vorig jaar bracht het Duitse sportmerk al speciaal voor Puma-ambassadeur Mario Balotelli een 'krantenschoen' uit, waar de befaamde leus Why always me? op stond. Dit jaar gaat het een stap verder door een typische kenmerk van de Liverpool-aanvaller door te voeren op de schoenen: zijn hanenkam. Naast haren op de hiel bevat de schoen ook een handtekening van de Italiaanse voetballer en staat de bekende leus opnieuw aan de zijkant. Een musthave voor de fans of gaat Puma hiermee een stapje te ver? 

Dat er speciaal rond voetbalsterren een voetbalschoen wordt uitgebracht, komt al jaren voor. Eind jaren '90 speelde ik als kleine mannetje nog op Nike Mercurial-kicksen van de Braziliaanse spits Ronaldo. Destijds bleef het bij een bescheiden 'R9' op de flap en wist je aan het kenmerk dat om Ronaldo's  schoenen ging. Nike is dit blijven doen met andere supersterren, zoals Ronaldinho (handtekening) en Cristiano Ronaldo (met trademark CR7). Hoewel Nike hier verder in gaat dan bijvoorbeeld adidas en Puma (die vaak toch 'neutrale schoenen' uitbrachten), zorgde het Amerikaanse sportmerk er altijd voor dat het niet 'te extreem' werd. Met de kleuren ging men stap voor stap steeds verder - daar alle schoenfabrikanten echter in mee gingen - maar toch bleef de voetbalschoen in de loop der jaren nog vaak hetzelfde uitzien. Vorig jaar bracht Nike verandering met de eerste hoge voetbalschoen ('voetballaars'), maar ook de Nike Magista wist niet echt voor opschudding te zorgen.

Dat Puma nu tegen het 'extreme' aan gaat zitten komt toch wel onverwachts. Uiteraard was er een aantal jaren geleden nog verandering nodig. Wat ooit gold als een hip en trendy sportmerk, raakte in de loop der jaren zijn identiteit kwijt. De nostalgische voetballiefhebber is juist blij dat Puma de klassieke zwarte voetbalschoen als de King-serie en dergelijken uitbrengt. Toch moest Puma noodgedwongen mee en een vernieuwingsslag doorvoeren. De nieuwe generatie voetballers wil namelijk steeds 'hippere' schoenen en speelt liever op felgekleurde schoenen dan 'saaiezwarte kicksen. Het Duitse sportmerk wist prima aan te haken en zelfs markt terug te winnen. Toch lijkt de innovatiedrang bij Puma steeds verder door te slaan. Met de evoPOWER zette het vorig jaar al een gedurfde stap door twee verschillende kleuren schoenen aan te bieden. Met een blauwe linker- en roze rechterschoen kreeg Puma in het begin de nodige kritiek, maar wist het uiteindelijk prima verkoopcijfers voor te leggen. Het was dan ook een typische 'you hate it or you love it'-schoen.


V.l.n.r. Nike R9, Nike CR7 & Nike Magista.

Eind 2013 werd Mario Balotelli als ambassadeur binnen gehaald en bracht het merk direct de eerdergenoemde krantenschoen (evoPOWER Stampa) uit. Een opmerkelijke schoen, maar gezien de speler die binnengehaald werd een logische stap. Balotelli heeft binnen de voetbalwereld namelijk het imago van een 'aparte voetballer', die vaker in het nieuws komt door zijn acties buiten het veld, dan zijn prestaties binnen de lijnen. Met een gecamoufleerde Bentley, het niet aankrijgen van een hesje, vuurwerk afsteken in de badkamer, dollen met teamgenoten en nog zo'n 50 andere opmerkelijke nieuwsfeitjes, wist de Italiaanse voetballer zich te ontpoppen tot een ware cultheld. Veel jonge voetballers lopen desalniettemin weg met 'badboy' Balotelli. Het binnenhalen van Mario als ambassadeur is waarschijnlijk dan ook gedaan om het 'brave jongetjes'-imago van Puma wat meer te veranderen in een stoer merk. 

Toch is de timing juist nu niet handig. De aanvaller van Liverpool kwam vorig jaar voor 25 miljoen euro over van AC Milan, maar wist het afgelopen seizoen nimmer te overtuigen. Manager Brendan Rogers gaf een paar weken geleden aan geen heil meer in het 'probleemkind' te zien, liet hem buiten de selectie en lijkt de aanvaller te willen verkopen. Dat Puma juist deze zomer komt met een schoen als 'ode' aan Balotelli, is daarom opmerkelijk te noemen. Waarom is er niet gekozen voor Sergio Agüero of Cesc Fàbregas - twee spelers die ook beiden een prima seizoen wisten te draaien? Daarnaast zie ik ook de grootste fans niet snel lopen op schoenen met een hanenkam op de rug of een Balotelli-bal waar de haren op staan. Wie weet gaat Puma ons met de verkoopcijfers nog verbazen, maar het lijkt meer een gimmick te zijn dan een commercieel succes. Wat wél zorgen baart: draaft Puma niet een beetje te ver door met het 'innoveren' van de voetbalschoen? Waar ligt straks de grens? We zullen het over een tijdje zien... ondertussen kan de voetballiefhebber die wél warm wordt van de MB 9 Mohawk-schoenen, ze bestellen in de Puma-webshop (à€44,-)


ZIE OOK: