De Olympische Zomerspelen zijn nog enkele dagen van ons verwijderd. De spanning begint te stijgen en dat is te zien op social media. Onder de populaire hashtag #RoadToRio laten sporters, fans en sponsoren zien hoe zij toewerken naar de Olympische Spelen in Rio de Janeiro. Maar waar gaat alle buzz dan precies over?
Om een volledig beeld te krijgen kijk ik naar wat de hele wereld zegt op social media, focus ik me niet op een bepaald gebied. Aangezien de term RoadToRio in veel grote uitingen benoemd wordt heb ik ervoor gekozen om enkel deze term te analyseren.
In totaal werden er tussen 8 juni en 20 juli ruim 413.000 berichten op social media geplaatst. Een gigantisch aantal berichten waarvan 11% een positief sentiment en slechts 1% een negatief sentiment aanduidt. Alleen al de Twitterberichten resulteerde in ruim 4,6 miljard RoadToRio gerelateerde impressies!
Het overgrote deel van de berichten is afkomstig uit de Verenigde Staten (22,6%). Dit kan te maken hebben met het feit dat de term Engelstalig is. Echter blijven de verschillen in aantallen nog steeds groot. Na de VS komen de meeste berichten uit het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje en India.
Wanneer we naar de tijdlijn kijken valt op dat er duidelijke stijging in het aantal berichten is geweest rond 27 juni, 9 juli en 11 juli. Daarnaast is te zien dat het sentiment op 11 juli enorm in positieve zin omhoog gaat. Maar wat gebeurde er op deze momenten?
27 juni:
Op 27 juni werd het Amerikaanse mannenbasketbalteam gepresenteerd. De vele NBA-sterren zorgen voor aardig wat buzz op social media.
9 juli:
De Amerikaanse gymnast en tweevoudig Olympisch kampioen Alexandra Raisman zet een knappe prestatie neer in de vloer routine. De knappe prestatie werd door veel fans gedeeld op social media.
11 juli:
Het nummer ‘Salute’ van popgroep Little Mix wordt gebruikt in een advertentie van het Amerikaanse Olympische team ter promotie van de vrouwelijke Amerikaanse deelneemsters. Een Tweet van de popgroep genereerd een enorm bereik.
Welke sport wordt in de aanloop naar de Olympische Spelen het meest besproken? Door de term RoadToRio te combineren met de verschillende sporten wordt al snel duidelijk welke sporten het meest besproken worden. In totaal worden er dit jaar 28 verschillende sporten beoefend in 41 verschillende disciplines. Dit jaar zullen Rugby Sevens en Golf als nieuwe sporten aanwezig zijn op de Olympische Spelen.
De meest besproken Olympische sport op social media is basketbal. Deze buzz wordt vooral gegenereerd door de aanwezigheid van de NBA-sterren in het Amerikaanse team. Een Tweet van de officiële Amerikaanse basketbaltwitteraccount is de meest gedeelde link voor de combinatie tussen basketbal en RoadToRio.
In de trending topics cloud voor RoadToRio vallen enkele woorden op. Het woord ‘days’ wordt in 6% van alle berichten genoemd en lijkt aan te geven dat de wereld aan het aftellen is naar de start van de Olympische Spelen. Verder feliciteert de wereld de gekwalificeerde sporters en worden de sporten basketbal en voetbal vaak genoemd.
Meet the 2016 U.S. Olympic Men’s Basketball Team
— USA Basketball (@usabasketball) June 27, 2016
Roster: https://t.co/SVpGiA5Dxl#UNITE #RoadToRio #USABMNT pic.twitter.com/hcg1tqPUOX
Het is ook interessant om te kijken welke Olympische atleten het meest invloedrijk op social media zijn. Zijn dit de grote basketbalsterren met hun grote aantal volgers of komen hier toch relatief verrassende namen uit naar voren? Coosto rekent een invloedscore uit op basis van de mate van dialoog die een auteur weet te genereren met zijn of haar social posts.
Wanneer we een top 5 maken van de meest invloedrijke Olympische atleten die in Rio de Janeiro actief zullen zijn ontstaat de volgende lijst. Uit deze lijst valt direct op dat een groot aantal volgers geen vereiste is voor een hoge invloedscore. Zo heeft basketballer Harrison Barnes een licht hogere invloedscore dan basketballer Pau Gasol ondanks zijn kleinere aantal volgers. De invloedscore laat ons zien welke Olympische sporters het meest in dialoog gaan met fans. Informatie die bijvoorbeeld voor sponsoren van grote waarde kan zij bij het beslissen welke sporters goed bij een bepaald merk passen.
Tijdens de Olympische Spelen zullen er ongetwijfeld interessante dingen op social media uitgelicht worden. Wat denk jij dat het meest besproken gaat worden?