Robin van Persie investeert samen met collega topsporters $2 miljoen in social video platform Grabyo

Het real-time videoplatform Grabyo, bekend van onder andere Wimbledon en de UEFA Champions League, heeft een investering ter waarde van 2 miljoen dollar ontvangen van een groep topsporters waaronder Robin van Persie, Cesc Fabregas, Thierry Henry en Tony Parker (NBA). Het social video platform zag in het beginjaar veel nieuwe samenwerkingen binnenkomen en het geld van advertenties binnenstromen. In de komende jaren wil Grabyo gaan uitbouwen binnen en buiten de sport.

Grabyo is een real-time video platform en biedt broadcasters en rechtenhouders de kans om live videobeelden om te zetten naar clips van 30 seconden en aan te bieden op social media. De korte clips zijn zodoende beschikbaar aan een miljoenen publiek en worden voorzien van pre-roll advertenties. In het eerste jaar sloot Grabyo meer dan 30 samenwerkingen met rechtenhouders waaronder de hoogtepunten van wedstrijden bij Wimbledon, UEFA Champions League, Ryder Cup, UFC, La Liga, ATP World Tour en FIFA World Cup.

Zie ook: Wimbledon brengt hoogtepunten van wedstrijden bijna real-time op social media

Zie ook: Videoclips met hoogtepunten van de Champions League real-time op Twitter bij BSkyB

In de komende jaren wil Grabyo wereldwijd groeien door samen te werken met rechtenhouders waarbij Europa en de Verenigde Staten key-markets zijn. Het concept is om het bereik van topsporters op social media te gaan gebruiken voor de distributie van content. "Van grote sportsterren tot artiesten, Hollywood acteurs en supermodellen, het aantal fans op social media stijgt explosief. Steeds meer mensen maken gebruik van social media om video content te bekijken en de betrokkenheid van sterren openen nieuw wegen voor het verspreiden van content voor rechtenhouders en merken."

De verwachting is dat mobiele advertenties in de komende jaren wereldwijd zullen stijgen tot een recordhoogte van $32.71 miljard (+84.7%). Daarmee verzorgen mobiele advertenties bijna een kwart van de totale investeringen in digitale advertenties. Facebook verwerkt dagelijks 1 miljard video views en Grabyo wil daar met relevante content op inhaken. "Het feit dat aansprekende topsporters aan boord komen laat goed zien dat het moment daar is voor real-time video. Rechtenhouders herkennen de waarde van relevante content beschikbaar maken daar waar de klant zit. Tegelijkertijd stijgt de vraag van merken om zichtbaar te zijn bij premium content. Video, mobile en social worden de groeimarkten van de advertentie industrie de komende jaren."

Een aantal van de clips gaan viraal doordat fans en vrienden ze direct kunnen delen. 50% van de real-time video views zijn binnen 20 minuten. In een kennismakingsvideo presenteren Van Persie, Fabregas en Henry het videoplatform. De supersterren maken vanaf nu onderdeel uit van #teamgrabyo.

Bronnnen: TheUKSportsNetwork - The Guardian