Rode Duivels als blauwdruk voor rebranding Engelse nationale ploeg

Na een uitermate teleurstellend WK, de ploeg verliet het toernooi na de groepsronde met schaamrood op de kaken, is de beeldvorming over de nationale ploeg in Engeland tot een all-time low gezakt. Een sportieve en marketingtechnische situatie die de Rode Duivels goed kennen. Een doordachte marketingcampagne compleet met Duiveluitdagingen hebben het vuur in de Belgische volksharten weer flink aangewakkerd. Reden genoeg voor de Engelse voetbalbond om voor het eerst een uitgebreide marketingcampagne genaamd 'Together for Engeland' te starten.

De 2-0 overwinning tegen kleinmacht Zwitserland werd eerder deze week uitbundig gevierd. De Engelsen pakken tegenwoordig graag iedere gelegenheid voor een feestje met beide handen aan, omdat er de afgelopen jaren weinig te juichen viel. Slechts 40.000 toeschouwers zaten er op de tribune, de laagste opkomst sinds jaren. De nieuwe nieuwe realiteit. De prestaties vallen tegen en de spelers zijn geen volkshelden. Tijd voor actie.

De Engelse voetbalbond FA verschuift daarom de strategie van losstaande activaties naar een creatief overkoepelend concept. Samen als een blauw witte massa achter de nationale ploeg. Dat is het beeld wat de hele wereld over moet. Together for Engeland is vorige week begonnen en loopt in ieder geval tot en met het EK 2016. Bij kwalificatie voor het EK en behaalde marketingdoelstellingen wordt de campagne doorgetrokken.

Hopes + Dreams en Pride + Passion uitingen met spelers zoals doelpuntenmaker Danny Wellbeck en keeper Joe Hart waar doorsnee Britten in verwerkt zitten verspreiden zich. "Samen zijn we één is de boodschap." In de toekomst komen er beelden van behind-the-scenes. Sponsors Vauxhall en Nike krijgen een platform om hun eigen plannen te promoten.

"De fans zijn teleurgesteld in de prestaties op het WK. Een half leeg stadion toont de uitdaging waar we voor staan en hoe belangrijk het is dat fans onze spelers steunen. We ontwikkelen momenteel een strategie om niet alleen de 20 miljoen fans in Engeland te bereiken maar ook de 800 miljoen wereldwijd. Ons gratis supportersplatform 'Engeland Supporter Club' - ESC - heeft inmiddels al 80.000 leden en biedt fans voortijdig toegang tot kaarten, exclusieve acties, content en promoties." zegt  Russell James, head of marketing at the FA. Data van de leden moet de bond inzicht geven in de gevoelstemperatuur van de fans.