Roze trui Kruijswijk in Giro levert Lotto/Jumbo online exposure op

Jarenlang was het ondenkbaar dat een Nederlander de leiderstrui in de laatste week van een grote ronde zou dragen. Na Tom Dumoulin in de Vuelta is het nu Lotto/Jumbo-renner Steven Kruijswijk die succes boekt in de Ronde van Italië. Dit levert sponsor Lotto-Jumbo veel zichtbaarheid op.

Het aantal keer dat de naam van Kruijswijk is genoemd op een online nieuwssite of op social media bereikte in het weekend van 21 mei een recordhoogte. Zijn naam werd dit weekend vaker genoemd dan zijn sponsors Lotto en Jumbo ieder andere dag in 2016. Zelfs toen Jumbo op 26 januari La Place van het failliete V&D kocht, werd dit aantal berichten niet bereikt.

Alle pieken over het merk Lotto in de volumegrafiek worden veroorzaakt door sportsponsoring. De contractverlenging van Sven Kramer (begin januari) en de roze trui van Kruijswijk in de Giro zorgen voor de grootste pieken van Lotto. Van alle online en social media berichten over Lotto wordt in 66% van de gevallen over de sportploeg Lotto/Jumbo gesproken.

Sponsoring zorgt voor de meeste likes

Als geplaatste berichten via social media gedeeld worden, levert dat nog een veel groter bereik op. Van alle berichten op social media met het woord Lotto of Jumbo zorgde Sven Kramer in februari voor de meeste likes, ruim 24.000. Het bericht van de wielerploeg van Team Lotto Jumbo kwam zondag binnen in de top-5 en het aantal likes zal nog verder toenemen.

Team Lotto NL Jumbo krijgt de meeste likes

De roze trui van Kruijswijk hield het afgelopen weekend alle media bezig. Ieder sportkanaal deelde de winst van Kruijswijk en zullen ongetwijfeld gehoopt hebben op veel likes. Van alle berichten kreeg de pagina van Team Lotto NL Jumbo zelf de meeste likes. De Facebook-pagina van de wielerploeg heeft 176.000 fans opgebouwd en is zelf tevreden met het succes op social media. Volgens algemeen directeur Richard Plugge krijgt de pagina veel likes omdat het team de deuren wagenwijd openzet voor de fans: "Het team geeft fans een inkijkje in het team, benoemd de tegenvallers en viert succes. Transparantie is het sleutelwoord onder de noemer ridethefuture."

Kruijswijk zelf actief op social media

In de volumegrafiek van Buzzcapture is te zien dat Kruijswijk zelf het afgelopen weekend vaker is genoemd dat zijn team Lotto-Jumbo. Doordat Kruijswijk op zijn eigen social media kanalen in bijna iedere uiting Lotto-Jumbo noemt en op zijn profiel- en omslagfoto en biografie, lift de sponsor ook mee op dit bereik. Kruijswijk zelf is op Twitter het meest actief en plaatste op Facebook en Instagram het afgelopen weekend geen bericht. Algemeen directeur Plugge van de wielerploeg zegt hierover: "We stimuleren social media gebruik en helpen hier en daar. Het belangrijkste echter vinden we dat de renner zelf de afzender is. Authenticiteit staat voorop, vandaar dat we iedereen z’n eigen kanaal laten kiezen: Twitter, Facebook, Instagram, de meesten zitten op Strava."

Kruijswijk bereikt veel Nederlanders via social media

Team Lotto NL Jumbo monitort alles wat er over het team gezegd wordt via Buzzcapture en kan op deze manier de exposure van de ploeg inzichtelijk maken. In totaal heeft de roze trui van Kruijswijk potentieel 38 miljoen mensen bereikt, in dit aantal zitten veel dubbelingen en de verwachting is dat in werkelijkheid 10% van dit aantal de naam Kruijswijk heeft gelezen of gezien afgelopen weekend. Vaak dus inclusief het logo van Lotto-Jumbo.


Foto header: Facebook/Team Lotto NL Jumbo Cycling