Ruimte voor een nieuwe Nederlandse World Tour-ploeg

Het Duitse haarverzorgingsbedrijf Alpecin is de nieuwe hoofdsponsor van de wielerformatie Giant-Shimano. Belangrijk voor het internationale wielrennen, omdat Duitsland zich na jarenlange afwezigheid op het hoogste niveau weer meldt in de top. De verwachting is ook dat de Duitse publieke omroep ARD-ZDF in 2015, na jarenlange afwezigheid door de dopingschandalen rond de Duitse toprenners, weer uitgebreid verslag zal doen van De Tour de France. De nieuwe ploeg zal opereren met een “Duits hart”, aldus teammanager Iwan Spekenbrink, en dan lijkt er ineens weer ruimte voor een tweede Nederlandse World Tour-ploeg naast Belkin en straks Lotto.

De handige teammanager Iwan Spekenbrink keek al wat langer rond in Duitsland. Na het afhaken van een grote Amerikaanse sponsor vorig jaar en wat lastige vrijages met Nederlandse bedrijven en de Global player 3M was het duidelijk dat een Duitse sponsor (met de succesvolle Duitsers John Degenkolb en Marcel Kittel aan boord) voor hem de meest logische optie was. Alleen was er in Duitsland nog even het probleem dat de publieke omroep, na de lange reeks van dopingschandalen rond Duitse toprenners, nog steeds grote aarzelingen had om weer beelden uit te zenden van de grote koersen. Uitgerekend de bekende tv-persoonlijkheid Marc Bator (ARD) legde het contact tussen het familiebedrijf Wolf Gruppe en Iwan Spekenbrink die in alle stilte een aardig wielerimperium heeft neergezet. Omdat de Duitse televisie wielrennen weer geloofwaardig vindt, komt de belangstelling van het Duitse bedrijfsleven weer aarzelend op gang.

Marketingtechnisch zal het nog een lastig ding zijn dat Jan Ulrich, eens de held van de Duitse natie en daarna na een dopingschandaal even snel weer uitgekotst, even het gezicht is geweest van de shampoo op cafeïnebasis. Eigenlijk wel grappig is dat de shampoofabriek zich als sponsor van voetbalclub presenteert als “doping voor het haar” en daarvoor in 2012 dopingzondaar Ulrich gebruikte. Maar het positieve effect van de entree van Alpecin in de World Tour is oneindig groter dan de oude koeien die nu ongetwijfeld weer uit diverse sloten worden gehaald. De Duitse TV is weer vliegwiel om de economisch succesvolle Duitse bedrijven weer het wielrennen in te krijgen en dat kan ook positieve uitstraling hebben richting Nederlands bedrijfsleven waar de aarzelingen om het wielrennen in te stappen nog steeds heel groot zijn. Het gaat ook weer ruimte geven voor een Nederlandse ploeg. Eigentijds ingevuld. Niet meer vol geplakt met logo’s en op basis van antieke sponsorvisies, maar als een echt bedrijf. Met shareholders. Inkomsten komen via exclusieve content, fanbase en B2B-constructies met bedrijven die we tot nu toe nog niet in de sport hebben gezien omdat ze niet meer in de traditionele sponsormodellen geloven.

Wielrennen nog dichter naar fans, investeerders en bedrijfsleven brengen. Iedere crisis, dus die nu ook in de wielersport, brengt weer nieuwe creativiteit naar boven en in diverse hippe vergaderzaaltjes, kroegen en bij wielerkoersen verzamelen zakelijke sportfans zich om na te denken over nieuwe wegen die het wielrennen vooruit moeten helpen. Het blijft voor zakenmensen nog steeds absurd dat als bij een ploeg een sponsor wegvalt, dat dan de hele structuur als een kaartenhuis in elkaar zakt. Het zou zo maar kunnen dat de sponsorrevolutie in het wielrennen zich het komend jaar gaat voltrekken. Ook commercieel gezien gaat het tussen het oude en het nieuwe wielrennen in een wereld die in hoog tempo verandert. Giant-Shimano naar Duitsland en een tweede World Tour-ploeg in Nederland is een minder gekke gedachte dan dat hij op voorhand lijkt.

Afbeeldingen: ShimanoRoad - Edwin Res