Samen Schreven Zij Geschiedenis

Trots overheerst bij de terugkeer van de Oranje-spelers op The Hague AirPort, Rotterdam. Trots bij de spelers, trots bij de staf, trots in heel Nederland en zeker ook trots bij de sponsors en suppliers Heineken, Albert Heijn, ING, UNIT4, Staatsloterij, Telegraaf, Nike, Radio 538, Van Gils, Sunweb en Continental. Enkele partners die structureel in het Nederlandse voetbal investeren hebben een aantal interessante campagnes rondom het WK campagnes neergezet. Nog één keer tijd voor een terugblik.

Nederland was in de ban van Oranje. De uitzonderlijke prestaties op het veld zorgden niet alleen voor een goede sfeer op de tribunes, maar liefst zeven op de tien Nederlanders is van mening dat de goede prestaties van het Nederlands elftal goed zijn voor het imago en de uitstraling van Nederland. Zes op de tien Nederlanders stellen dat ze een boost vormen voor het nationale vertrouwen en de economie zo blijkt uit onderzoek van Trendbox naar de Oranjekoorts rond het WK 2014 in Brazilië. "Mooi", "Verrassend", "Trots" en "Saamhorigheid" zijn de eerste gedachten en gevoelens bij het toernooi.

"Oranje bedankt! Voor een schitterend toernooi, onvergetelijke momenten en een geweldige sfeer." De bedankadvertentie die na de wedstrijd tegen Brazilië overal te zien was onderstreept de samenhorigheid in de 'sponsorfamilie' van de KNVB. Van hoofdsponsor ING met voorafgaand aan de wedstrijd de gecrowdsourcete 'Wat Gaat Het Worden' tot kledingsponsor Nike met de populaire shirts en trainingspakken tot nieuwkomer Van Gils met de voltreffer 'Playing football with wild lions' waar inmiddels 10 miljoen video views op de teller staat.

Het zijn partners die structureel investeren in het Nederlandse voetbal en het echte Oranje gevoel uitstralen, intern en extern, niet alleen tijdens maar ook voorafgaand en na het WK. De meerwaarde van de partnership zit dan ook in de associatie met Oranje. Geen schot met hagel, maar structureel investeren en activeren rondom Oranje en het KNVB merk. Vanaf de eerste kwalificatiewedstrijd tot de laatste uitzwaaiwedstrijden vlak voor het WK. Inspelen op key insights van de Oranje fan en het Oranjegevoel in Nederland. En op die manier de associatie te leggen met Oranje, de spelers, de bondscoach en de Oranje fans. Deze sterke verbinding tussen merken en Oranje is terug te zien in de cijfers van de WK infographic die vandaag is vrijgegeven. (klik om de infographic te downloaden)

Zo verkocht Heineken 568.000 sambashirts, waren er 141.300 deelnemers aan de WK-pool van ING, 700.000 elftal posters en 5.3 miljoen unieke bezoekers bij De Telegraaf, 25.000 potjes Sunblock en 3.042 geclaimde tijdsloten op de Conticabana. In het Oranje Belevingssonderzoek van Trendbox staan in de top 5 merken die het Oranje gevoel uitstralen: Heineken (39%), ING (37%) en Albert Heijn (28%), Staatsloterij (19%) en Nationale Nederlanden (17%).

Op Sportnext schreef Nicole Bekkers eerder al over het online platform en geschiedenisboek Samen Schrijven We Geschiedenis (SSWG). Nederland stond het hele WK als één man achter Oranje. Van Salvador tot Amsterdam, van Brasilia tot Naaldwijk. Samen schrijven we geschiedenis. Onderstaand de hoogtepunten van 4 weken Oranjekoorts.

Lees meer: Fans schrijven samen met Oranje geschiedenis!

De WK infographic laat ook zien dat het sponsorcollectief in Brazilië heeft geactiveerd rondom het maatschappelijke voetbalproject KNVB WorldCoaches. Onder leiding van Pierre van Hooijdonk en Aron Winter hebben ruim 300 kinderen deelgenomen aan voetbalclinics in de favela's van Brazilië en werken bijna 200 lokale WorldCoaches aan een betere toekomst voor deze kinderen. In Rio de Janeiro is daarnaast gezamenlijk een kunstgras miniveld gedoneerd, waar kansarme kinderen dagelijks les krijgen in voetbal en life skills.

Daarmee komt een einde aan het WK 2014, een bijzonder toernooi en een uitzonderlijke prestatie van de spelers op veld, staf langs de lijn, fans op de pleinen en sponsors op TV, online, print en social media. Trots overheerst voor wie terugkijkt in het geschiedenisboek 'Samen Schrijven We Geschiedenis' waar iedere dag een bladzijde geschreven werd. De blik gaat weer vooruit zoals dat gaat in topsport. Naar de kwalificatie van het EK 2016. Al zal gedachte nog regelmatig afdwalen naar de bijzondere momenten van het WK in Brazilië. Zoals Spanje - Nederland.. 1-5...

Een co-creatie van Nicole Bekkers en Wijnand van der Waal

Afbeeldingen: KNVB.nl