De eerste Nederlandse corporate is over de brug. Zuivelreus FrieslandCampina verbindt zich de komende jaren aan de Lotto-Jumbo formatie. De samenwerking werd maandag aangekondigd tijdens een medialunch op de rustdag van de Tour de France.
Zoals wij vorige week al konden melden is de belangstelling voor de wielersport weer aan het groeien in de bestuurskamers van de Nederlandse corporates. Alleen zullen de marketingdoelstellingen aan hoge eisen moeten voldoen. Simpelweg ronkende exposurecijfers presenteren zal niet meer voldoende zijn anno 2017.
ZIE OOK: Einde aan sponsorcrisis in schaatsen en wielrennen?
Wat dat betreft is FrieslandCampina het eerste Nederlandse bedrijf dat het nu heel duidelijk heeft over samenwerking. De zuivelreus zet het nieuwe merkVifit Sport in de markt. Richard Plugge, de manager van Team LottoNL-Jumbo, onderstreepte nog eens dat hier duidelijk sprake is van een samenwerking die draait om contentmarketing. "Ik vind het ook heel mooi dat het hier gaat om een 'content driven' sponsorschap. We gaan samen met Vifit Sport bouwen aan een online community, waarin we onze gezamenlijke passie voor sport en de ontwikkeling van sporters delen. Dat is innovatief partnerschap en zorgt voor binding met de fans van Team LottoNL-Jumbo en komt tegemoet aan de behoefte van de gebruikers van Vifit Sport."
Het sponsorschap in de wielerwereld past volgens de nieuwe sponsor bij het gezonde imago van zuivel. Met de campagne 'Sterk met Campina' brengt FrieslandCampina zuivelproducten onder de aandacht bij sporters. De zuivelreus is sinds twee jaar ook al als sponsor verbonden aan NOC*NSF.
In eerste instantie wordt Vifit Sport geïntroduceerd op de Nederlandse markt. Daarna volgt de rest van Europa.
Langdurige samenwerking
Interessant verder is dat Friesland Campina aangeeft te kiezen voor een langdurige samenwerking. Roelof Joosten, CEO van Royal FrieslandCampina: "Het bijdragen aan een verantwoorde levensstijl is een belangrijke pijler onder onze strategie. De sporters van Team LottoNL-Jumbo laten zien hoe belangrijk goede voeding is om een topprestatie te kunnen leveren. Deze overeenkomst zien we als de start van een langdurige samenwerking. We gaan duurzaam aan een topteam bouwen waarin talenten zich kunnen ontwikkelen tot winnaars."
Headerfoto: Flickr (cc) dannysfotos