Samenwerking met MLB rondom World Series eerste grote stap van YouTube in sportwereld

De MLB World Series zijn dit jaar ook te zien via YouTube. De Major League Baseball en het videoplatform zijn een meerjarige samenwerking aangegaan, waardoor YouTube TV de allereerste 'uitzendpartner' van de World Series wordt. Het partnership is de eerste grote promotie van YouTube voor het nieuwe OTT-platform.

YouTube gaat commercials maken ter promotie YouTube TV, die in oktober worden uitgezonden via FOX, de uitzendgerechtigde voor de hele play-offs. Ook zullen er advertenties te zien zijn op de website van de MLB, de app, de social media-kanalen en in de stadions. Professionele honkbalspelers zullen de service eveneens promoten, met behulp van zogenaamde YouTube Creators. Tot slot worden er activaties uitgerold voor fans, die ook een rol krijgen in de promotie.

"We zijn er trots op dat we gaan samenwerken met YouTube in hun eerste grote partnership om meer landelijke bekendheid te genereren voor YouTube TV", zei Noah Garden, MLB’s vicevoorzitter, in een statement.

Via YouTube TV, gelanceerd in april 2017, kunnen gebruikers voor 35 dollar per maand diverse grote Amerikaanse zenders ontvangen, zoals ABC, CBS, FOX, NBC en ESPN. De service is momenteel alleen nog beschikbaar in (een deel van) de Verenigde Staten. YouTube mikt met het platform op de zogenaamde 'cable-cutters' in de VS. Dat zijn mensen die geen tv-abonnement meer hebben (of nooit hebben gehad). "We hebben een service ontwikkeld, die het makkelijker dan ooit maakt voor fans om toegang te krijgen tot hun favoriete live tv-programma’s, inclusief geweldige live sportevenementen, zoals de World Series op FOX", aldus Kelly Merryman, YouTube’s managing director of content partnerships.

"Toen we nadachten over partnerships om de kracht van YouTube TV te laten zien, vonden we de Major League Baseball en de World Series de perfecte fit. Het is een mooie, volgende stap in onze langdurige relatie met de league."

ZIE OOK: Wat betekent de eigen tv-dienst van YouTube voor de sport(marketing)?

Jonger publiek aanspreken

De MLB is al langere tijd op zoek naar manieren om een jonger publiek aan te spreken. De gemiddelde leeftijd van de mensen die op televisie naar honkbal kijken, is 57 jaar, vier jaar ouder dan in 2006, volgens onderzoek van SportsBusiness Daily. Dat is het hoogste gemiddelde van de vier grote Amerikaanse sportcompetities. Door samen te werken met YouTube hoopt de MLB jongere generaties te bereiken en hen te enthousiasmeren voor de sport.

Aan de andere kant wil YouTube meer kijkers trekken voor zijn service en livesport is – ondanks de verminderde belangstelling - nog steeds één van de weinige dingen waar miljoenen mensen tegelijkertijd naar kijken. Niet voor niets investeren Amazon (NFL en ATP World Tour), Facebook (oa. MLS, UEFA, Real Madrid) en Twitter (oa. PGA Tour, Wimbledon) al fors in de uitzendrechten van livesport.

De MLB is populair op YouTube, want content van de league heeft dit jaar al meer dan 1 miljard views op het platform. Zo op het eerste gezicht is het dus een logische zet dat de World Series ook worden uitgezonden via YouTube TV.


Headerfoto: Wikimedia