Snapchat is booming! De foto- en videoservice wint aan populariteit en bevindt zich momenteel op de derde plek (32,9 procent) van social networkapps onder jongeren (18 tot 34 jaar), meldt comScore. Alleen Instagram (43,1 procent) en Facebook (75,6 procent) zijn populairder. Naast persoonlijk gebruik wordt Snapchat steeds vaker ingezet door bedrijven en vindt de gratis smartphone app inmiddels ook haar weg binnen de sport-/voetbalwereld.
In Nederland heeft sc Heerenveen de eer om als eerste Betaald Voetbal Organisatie gebruik te maken van Snapchat. Een aantal dagen na de officiële lancering heeft het account schveenofficial al meer dan 2000 volgers. “Het idee om Snapchat te gaan gebruiken als marketinginstrument voor sc Heerenveen is ontstaan vanuit trends die de afdeling heeft waargenomen in de markt”, licht Erica Kooyenga toe namens de afdeling Communicatie. “We hebben geconstateerd dat er steeds meer organisaties van evenementen en bekende personen Snapchat gebruiken. Evenementen en organisaties als College Football, de NBA en Fashion Week maken gebruik van de app om bepaalde exclusieve beelden te kunnen tonen van hetgeen achter de schermen en rondom het evenement gebeurt.”
Binnen de voetbalwereld wordt Snapchat mondjesmatig omarmd. In de Premier League wist Southampton als eerste de app op de juiste manier in te zetten als marketingtool in de vorm van een succesvolle campagne rondom de lancering van het nieuwe thuisshirt: #EarnYourStripes. Southampton gebruikte Snapchat in combinatie met Twitter en Facebook om de terugkeer van de traditionele strepen op het nieuwe thuisshirt aan te kondigen. Met een ware speurtocht door de stad gaf de club al haar fans de kans om een nieuw shirt te winnen voordat deze in de verkoop ging. Honderd voetballen werden verstopt in de stad en aan de hand van verschillende aanwijzingen, onder andere dus via Snapchat, kon men deze zoeken. Eenmaal gevonden moesten de fans een selfie nemen en posten met #EarnYourStripes om kans te maken op het shirt. Uit alle deelnemers koos Southampton de meest creatieve selfies uit om als winnaars te bekronen.
De eerder genoemde ontwikkelingen en praktijkvoorbeelden zette de afdeling Communicatie van sc Heerenveen aan het denken of het niet ook mogelijk was om Snapchat te gebruiken voor de club. Exclusieve beelden van achter de schermen zijn namelijk interessant om te tonen aan de fans. “Onze afdeling is ervan overtuigd dat Snapchat een goede manier is om meer interactie te krijgen met de fans en meer persoonlijk contact te krijgen met de achterban”, vertelt Kooyenga, medewerker Communicatie. “Ook is het mogelijk om exclusieve beelden en unieke content te tonen. Het bijzondere is natuurlijk dat via Snapchat de beelden maar beperkt te zien zijn, wat het ook echt tot iets unieks maakt wat je in principe niet terug kunt zien.”
Interactie, kijkje in de keuken, teasers, win acties en persoonlijke communicatie zijn keywords waarom sc Heerenveen begonnen is met Snapchat. De Friese club heeft er een doelstelling aan gekoppeld: het vergroten van de interactie met de fans en het verhogen van de betrokkenheid bij de club. “Door middel van Snapchat zullen beelden worden getoond die normaal gesproken niet toegankelijk zijn voor fans, worden teasers getoond van te verwachte ontwikkelingen binnen de club en dagelijks wordt de app voorzien van ludieke foto’s en filmpjes in ‘mijn verhaal’ (24 uur zichtbaar). Ook wordt er waar dat mogelijk is gereageerd en gecommuniceerd met fans die persoonlijke ‘snaps’ sturen met beelden en vragen voor de club en worden er winacties opgezet.”
Zelf heb ik bij SportsGen sportmarketing een kleine test uitgevoerd bij het concept Men United. De doelgroep van het talententeam van Ronald de Boer, bestaand uit 16- en 20-jarige (amateur)voetballers uit Nederland, reageerde positief op het initiatief en liet dat blijken door enthousiaste ‘snaps’ terug te sturen. Het is afwachten of andere clubs uit de Eredivisie en de Jupiler League gaan aanhaken bij sc Heerenveen. Snapchat is een kosteloze, vermakelijke, gebruiksvriendelijke app die creatief ingezet kan worden om de interactie met de fans en de betrokkenheid bij de club te vergroten. Een club als FC Dordrecht, bijvoorbeeld, komt regelmatig in het nieuws vanwege haar humoristische berichten op social media en zou het uitstekend kunnen doen op Snapchat.
De traditionele top drie (Ajax, Feyenoord en PSV) ontbreekt dus op Snapchat en ik was nieuwsgierig naar de reden(en) daarvan. Mark van Leest, media manager bij Ajax, wilde dit graag toelichten. “Andere officiële platformen kunnen onze branded content beter weergeven. Snapchat heeft wel de revue gepasseerd, maar in eerste instantie willen wij onze huidige kanalen optimaliseren.” Ajax domineert niet alleen op het veld, maar ook online. Op Facebook, Twitter en Instagram kent de regerend landskampioen respectievelijk 1,6 miljoen, 448.000 en 37.600 fans en laat het daarmee Feyenoord en PSV achter zich.
Lees meer: Ajax over marketing anno 2014: met een unieke beleving de fan aan je binden
Van Leest gaf daarnaast aan dat Ajax een positieve ontwikkeling doormaakt in Azië. “Op Weibo (het Chinese equivalent van Twitter, red.) hebben we al 1,2 miljoen volgers en dat aantal blijft groeien. Het eerst platform waar binnenkort aandacht aan besteed gaat worden is WeChat, de Chinese messenger-applicatie”, vertelt Van Leest over de toekomstplannen. De fans van Ajax zullen hun club dus niet kunnen volgen op Snapchat, al worden natuurlijk veel alternatieven geboden. Het is afwachten of andere voetbalclubs booming gaan worden op Snapchat.