‘Schaatsen is wel cool’

Soms heb je het gevoel dat je in de buurt van de papegaaien in het dierentuin bent aanbeland, als je alle verhitte discussies volgt over de toekomst van het aloude schaatsen. "Het stelt internationaal niets meer voor. Er gaan alleen nog maar bejaarden naar Thialf. De vaste tv-kijkers zijn cola drinkende en chips etende 65-plussers. Sponsoren keren massaal de sport de rug toe"... Sportmarketeers, journalisten en andere betweters buitelen over elkaar heen om een Nederlandse oer-sport dood te verklaren. Ik mag dan graag wijzen op de fantastische filmpjes van Kjeld Nuis en Gerben Jorritsma van Team LottoNL-Jumbo op Instagram of naar een tof filmpje van Enzo Knol, dat in één week al meer dan 300.000 views heeft. Dat vinden jongeren echt gaaf. En daar weer sponsoren weglopen, ligt de oorzaak meestal in het schaatsen zelf. Zo wilde Corendon best doorgaan met schaatssponsoring, maar knapte af op een zwak management dat een conflict met de toppers Koen Verweij en Jan Blokhuijsen volledig uit de hand liet lopen.

“De laatste weken blijkt dat Rintje Ritsma, Mark Tuitert, Jac Orie, Mark Versteegen en Ard Schenk wel weten hoe ze het Nederlands schaatsen kunnen redden”

Natuurlijk is van het allergrootste belang dat de KNSB doorpakt met de broodnodige professionalisering. Veel wat er in het Nederlandse schaatsen fout gaat, heeft ook te maken met het anno 2016 bizarre gegeven dat vrijwilligers uit schaatsgewesten moeten beslissen over cruciale kwesties voor topsporters. Het is nog niet zo heel lang geleden dat de voorzitter van IJsvereniging Lemmer meer te zeggen had over de afdeling topsport, dan Ireen Wüst of Sven Kramer. Schaatsen moet weer cool worden en daar wordt hard aan gewerkt door sportmarketingtoppers als Chris Woerts (CWO Consultancy & Marketing), Mark Versteegen (KPN) en Dennis van der Laan (XpeditionGold). Ook de aanjager van het professionele schaatsen in Nederland, Patrick Wouters van den Oudenweijer (House of Sports), is weer terug in de frontlinie met de Justlease.nl ploeg rond Ireen Wüst. Dit is een dochteronderneming van leasebedrijf Terberg Leasing dat al jaren een trouwe partner in de sport is.

Een beetje misplaatst dat sportmarketeer Marcel Beerthuizen (Bigplans) tijdens het Sport & Media Nieuwjaarsdiner van de Nederlandse Sport Pers en SportNEXT volledig uit de bocht gleed toen hij de aanwezige journalisten opriep om JustLease niet te noemen in verslagen en reportages, omdat het bedrijf uit opportunisme voor korte termijn zou sponsoren. Een soort Belkin. Complete onzin! JustLease is Wüst en haar ploeg gaan sponsoren, toen het niet lukte om voor de meest succesvolle Nederlandse sportster uit de geschiedenis ondersteuning te vinden. Directeur Rogier van Ewijk van Terberg Leasing zei spontaan ja toen Arjan Bos (CEO van TVM verzekeringen) hem voor ongeveer de tiende keer probeerde over te halen om de ploeg van Wüst te gaan sponsoren. Tijd voor een gericht marketingplan was er nauwelijks, maar JustLease zal zeker tot de Olympische Winterspelen met de ploeg doorgaan en ook het sponsorship gaan activeren.

De schaatswereld zelf is wel klaar met papegaaiende betweters. Zo haalde Jac Orie in De Telegraaf  keihard uit naar sportmarketeers die steeds maar weer een negatief beeld rond de sport creëren. Grappig was dat er door de marketeers gesproken werd over lege tribunes bij een World Cup in Calgary, maar dat de hal vrijwel uitverkocht was.

Er is ook bij de schaatsers het besef dat de jeugd gewonnen moet worden voor hun sport. Mijn favorieten op social media zijn Kjeld Nuis en Gerben Jorritsma, die bij trainingen en wedstrijden altijd weer gave filmpjes en foto’s produceren, waarmee ook de sponsoren stevig zouden kunnen activeren.

 

Lekker thuis schaatsen ��

Een video die is geplaatst door Gerben Jorritsma (@gerbenjorritsma) op

 

De KNSB zal versneld moeten gaan professionaliseren en bij de ISU zullen nieuwe initiatieven een kans moeten krijgen

De komende twee jaar gaan cruciaal worden voor het overleven van het langebaanschaatsen. De KNSB zal versneld moeten gaan professionaliseren en bij de Internationale Schaatsunie (ISU) zullen nieuwe initiatieven een kans moeten krijgen. Minder schaatsers bij wedstrijden, meer spektakel rond de baan en geen dweilpauzes die langer duren dan een gemiddelde shorttrack race. Misschien gecombineerde shortrack- en langebaantoernooien en ook de strijd om de opvolging van Sven Kramer gaat nieuwe aandacht voor het topschaatsen genereren. Sponsoren zullen moeten inhaken op minder meer. Kleinere teams met topschaatsers die aantrekkelijk zijn voor fans & media, die een spectaculaire strijd leveren op het ijs en wat minder jongens en meisjes van het lifestyle sporters- soort, die in auto’s vol stickers door Nederland rijden en de schaatsfans vermoeien met hun geneuzel over stapjes die gemaakt zijn.

De laatste weken blijkt dat Rintje Ritsma, Mark Tuitert, Jac Orie, Mark Versteegen en Ard Schenk wel weten hoe ze het Nederlandse schaatsen kunnen redden. Zullen we Rintje Ritsma maar de eerste directeur maken van de BV Topsport van de KNSB? Een icoon met hersens en liefde voor de sport.