#Schaatsfan: balanceren tussen commercie en romantiek

Doorvoeren van commerciële vernieuwingen of het behouden van rijke historie. Discussies in het schaatsen vallen vaak uiteen in deze twee kampen. Het laatste twistpunt: de 10 kilometer. Dat het rommelt rond de afstand is opvallend, want onder schaatsfans blijkt de 10 kilometer één van de populairste. In dit blog geen betoog voor verbetering of behoud, maar een analyse van ons schaatsland in cijfers. Een rondje langs de sport, de atleten en de sponsoren.

De tien kilometer: voer voor discussie

In het schaatsen ligt de 10 kilometer al geruime tijd onder een vergrootglas. Met uitzondering van enkele Nederlanders neemt vrijwel niemand nog de moeite zich te specialiseren op de langste schaatsafstand. De ISU debatteert dan ook over een nieuwe opzet van de EK allround zonder de 10 kilometer. De afstand zou te saai en voorspelbaar zijn geworden.

Het Nederlandse publiek onderkent dat probleem niet. De tien kilometer blijkt de tweede favoriete afstand te zijn van schaatsfans, na de 1500 meter. 15% van de fans verkiest de 25 rondjes boven de andere afstanden. De EK Allround zelf blijft ook een populair toernooi, 82% van de fans zegt hierin (zeer) geïnteresseerd te zijn, weliswaar achter de WK Allround, maar ruim voor de WK Sprint en het World Cup-circuit.

Justlease.nl haalt commerciële toppers binnen

Sinds december 2015 heeft het schaatsen er een nieuwe sponsor bij: Justlease.nl kondigde zich aan als hoofdsponsor van onder andere Ireen Wüst en Koen Verweij. Het bedrijf bindt zich daarmee aan twee van de drie schaatsers in Nederland met de hoogste marketingwaarde, alleen Sven Kramer blijkt commercieel nog interessanter.

Repucom meet de marketingwaarde van een sporter aan de hand van de DBI-methode. De index meet hoe het Nederlandse publiek denkt over sportatleten, waarbij acht kenmerken onderzocht worden, waaronder bekendheid, sympathie en invloed. Bij de vrouwen is Ireen Wüst met een bekendheid van 81% al jaren de schaatskoningin van Nederland. Bij de heren staat Koen Verweij op een tweede plaats, achter Sven Kramer. 90% van Nederland zegt Sven te kennen, waarmee hij qua bekendheid op eenzame hoogte staat.

Team beslist.nl heeft met de gebroeders Mulder de sympathiekste schaatsers van Nederland in de ploeg volgens het Nederlandse publiek. Nu het seizoen voor Michel sportief wat tegenvalt, kan het team rekenen op het nieuwe talent Kai Verbij. Dit seizoen pakte hij onder meer zijn eerste World Cup-medailles en werd Nederlands kampioen op de 500 meter. Naast zijn sportieve prestaties had Verbij de hoofdrol in een Japanse documentaire wat hem plotsklaps 20.000 extra Twitter-volgers opleverde (Lees hier meer over in de blog van Jaap van Zessen).

KPN nog altijd de bekendste sponsor

Als sponsor van de KNSB is KPN al jaren de bekendste schaatssponsor van Nederland. Op dit moment noemt 13% van de Nederlanders het telecombedrijf (spontane bekendheid). Met 8% volgt Jumbo op een tweede plaats. Begin dit jaar gaf Team LottoNL-Jumbo aan minimaal tot en met 2018 door te gaan. Ook sterkhouders Sven Kramer en Kjeld Nuis blijven tot die tijd aan de ploeg verbonden.

Opvallend is dat Nederlanders voormalige schaatssponsoren niet snel vergeten. Na 25 jaar trouw hoofdsponsorschap van de KNSB noemt nog altijd 4% Aegon als schaatssponsor. Daarmee heeft het bedrijf nog steeds een hogere sponsorbekendheid dan huidige sponsoren als beslist.nl en Corendon. Ook LiGA, tot 2014 naamgever van Team LiGA, blijkt nog steeds in het hoofd van 3% van de Nederlanders te zitten.

Dankzij de eerste marathon op natuurijs in Haaksbergen zal de romantiek van de sport deze week weer volop bezongen worden. De NK Allround en Sprint in een bijna uitverkocht Thialf zal dat alleen maar versterken. De discussie is nog lang niet verstomd in nog altijd Nederlands populairste sport na voetbal.


Foto: Twitter @PetraS1986