Schoendesign aanpassen met je smartphone. De toekomst van sportschoenen?

De tijd van witte- en/of zwarte sportschoenen is al enkele jaren passé. Waar je vroeger nog vreemd aangekeken werd als je het sportveld betrad met felgroene, oranje, roze, paarse of groene kicksen, is het tegenwoordig een uitdaging om nog compleet zwarte of witte sportschoenen te vinden in een sportwinkel. In het voetbal is dit misschien wel het meest extreem: schoenen met een hanenkam, schoenen met pop art of gevlochten schoenen... je kan het zo gek niet bedenken of het is al ooit door een designer van Nike, Puma of adidas een keer gemaakt. Maar wat als je nu met je smartphone zélf je schoen kan designen? Niet eenmalig, maar voor élke wedstrijd van kleur kan veranderen? Of in de rust? Of door je manager vanaf de tribune? Het lijkt nog ver weg, maar het is wellicht binnenkort al mogelijk!

De eerste customizable sneakers

De uitvinders van ShiftWear denken namelijk voor een revolutie in de schoenenwereld te kunnen zorgen. Op Indiegogo zijn de Amerikaanse ontwikkelaars vorige week met een crowdfundingscampagne gestart, maar staat de teller na 7 dagen al op $ 66.268. En dat terwijl er slechts 25.000 dollar nodig was om het project door te kunnen laten gaan. Dit betekent dat ShiftWear in de herst van 2016 al met de eerste 'customizable sneakers' komt. Oftewel: je Nike Air Max, adidas Originals of All Stars kunnen binnenkort de kast in, want de kicks van ShiftWear gaan het helemaal worden.

Op de schoenen van ShiftWear zijn namelijk zogenaamde e-paper schermen bevestigd, die het mogelijk mogelijk om een digitaal design te tonen op je schoenen. Het voordeel van e-paper is daarbij dat het weinig stroom verbruikt (enkel als je een nieuw design inlaadt) en het tegenwoordig in kleur beschikbaar is. Dit zijn echter kleine details, want het belangrijkste is het feit dat je schoenen connected zijn met je smartphone. Via een app kun je namelijk op elk moment, op elk tijdstip en naar elk gewenst design je schoenen aanpassen. Draag je vandaag oranje sneakers? Een paar clicks in de app en je outfit is helemaal klaar om de 'show' te stelen in het Holland Heineken House in Rio. Is Feyenoord kampioen geworden? Met een paar clicks kan je je sneakers rood met wit laten kleuren en 'Feyenoord kampioen 2015-2016' op je schoenen laten verschijnen. Vanaf 150 dollar (€140) heb je al een setje ShiftWear-sneakers.

De toekomst van sportschoenen?

Uiteraard gaat het hier om een gimmick  en zal het nog even duren voordat we allemaal met customizable sneakers gaan rondlopen. Toch roept de innovatie - en dan vooral het concept - van de Amerikaanse ontwikkelaars een hoop vragen op: gaan we dit in de toekomst ook in de sportmarkt zien? Hoe lang gaat het duren voordat we voetbal-, hardloop- of tennisschoenen ook met onze smartphone kunnen aanpassen? Stel: Cristiano Ronaldo verandert elke wedstrijd de kleuren van schoenen. In de Europese wedstrijden speelt hij met de typische Champions League-sterren, met het nationale elftal in het rood-groen (kleuren Portugal) en tijdens een benefietwedstrijd met een pakkende slogan? Wat als Nike het gaat introduceren als 'ambush' actie op het EK of WK? Wat als Usain Bolt na een gewonnen sprint een plaatje met 'Thunderbolt strikes again' inlaadt?

Het kan zeer zeker de deuren openen voor toffe mini-marketingcampagnes op de schoenen van een topatleet, maar hier schuilt ook direct het gevaar in. Het gaat weliswaar nog maar om sneakers, maar ongetwijfeld zal een sportmerk er in de toekomst mee aan de haal gaan. Wie weet is Nike op dit moment al bezig met een prototype... de customizable sportschoen lijkt daarom een kwestie van tijd zijn.