Sponsoring ABN AMRO WTT zorgt voor veel free publicity ABN

Het ABN AMRO World Tennis Tournament kampte met afmeldingen van toppers, maar kende in Jo-Wilfried Tsonga toch een aansprekende naam als winnaar. ABN AMRO is al 44 jaar als hoofdsponsor betrokken bij het zeven dagen durende ATP-toernooi. De bank wil investeren in de toekomst en doet dit onder andere door het sponsoren van sport. Buzzcapture onderzocht het effect van sponsoring voor ABN AMRO aan de hand van (social) media data.

"We gaan sponsorships aan met verschillende instanties en professionals. Samen met deze partners helpen we sporters bij het ontwikkelen en bekronen van hun talent."

Dit statement is te lezen op de website van ABN AMRO en geeft in het kort aan waarom de bank investeert in sponsorships. Maar wat is het effect van die sponsorships?

Als we kijken naar de eerste drie weken van de maand februari zien we dat ABN AMRO in totaal 12.476 keer genoemd is in (social) media data. Dit is maar liefst 55,6% meer dan de 8.020 berichten in de eerste drie weken van de maand januari. Waar komt deze stijging vandaan voor ABN? Om dit beter in beeld te brengen is gekeken naar de trending topics voor de bank in de eerste maanden van 2017. 

In de maand januari was het belangrijkste trending topic (rondom de term ABN AMRO) 'Joop Wijn'. Hij kondigde in januari aan dat hij ABN AMRO zou verlaten en voor betaalbedrijf Ayden ging werken. Ook zien we in het begin van januari al berichten over het ABN AMRO WTT, namelijk de aankondiging van de spelers Grigor Dimitrov en Alexander Zverev.

Als we kijken naar het meest besproken onderwerp in de eerste drie weken van februari zien we dat het merendeel van de berichten over het ABN AMRO WTT in Ahoy Rotterdam gaat. De grote stijging is dus vooral te danken aan sponsoring.

Zoals te zien is in de onderstaande grafiek uit de Brand Monitor komen de berichten voornamelijk van Twitter (73%) en nieuwssites (20%).

David Goffin

Gekeken naar de spelers die het tot de kwartfinales hebben gehaald, is toernooiwinnaar Jo-Wilfried Tsonga niet de meest genoemde speler. Uit de (social) media data is te zien dat de andere finalist, David Goffin, bijna twee keer zoveel genoemd is. Als we hier binnen de Brand Monitor verder op inzomen dan vinden we de oorzaak. Goffin heeft door het behalen van de finale van het ABN AMRO WTT een plek veroverd in de Emirates ATP Ranking top 10. Het feit dat de Belg zich een plek onder Roger Federer heeft weten te plaatsen is een veel besproken onderwerp.

Doelstelling behaald?

Uit de data kunnen we dus concluderen dat ABN AMRO zeker vaker wordt genoemd. De merknaam ABN AMRO komt zoals gezegd in de eerste drie weken van februari maar liefst 55,6% meer naar voren in (social) media data in vergelijking tot de maand ervoor. De kanttekening hierbij is echter wel dat deze stijging in het aantal berichten voornamelijk komt doordat de naam van het gesponsorde toernooi de merknaam ABN AMRO bevat.

Of de sponsoring van het tennistoernooi in Ahoy een succes is ligt aan de achterliggende doelstellingen van ABN AMRO zelf. Als een van deze doelstellingen is om de merknaam meer naar voren te laten komen in media, dan kunnen wij als data experts melden dat deze doelstelling is behaald.


Headerfoto: Twitter @HaroldvanVeghel