Sport is populairder dan ooit en dat is geen toeval

Een uitverkocht huis in Dordrecht afgelopen weekend bij dé upcoming sport shorttrack. En ondanks het frisse weer waren ook de hardlopers buiten in grote getale aanwezig. Heel Nederland kijkt sport en heel Nederland beleeft sport. In een post-olympisch en WK-jaar gaan we vrolijk verder waar we in 2014 waren gebleven namelijk: sportgek zijn.

Het afgelopen jaar ging met een record aantal medailles in de boeken als het meest succesvolle sportjaar ooit. Iedereen in Nederland heeft genoten van de prestaties van onze Nederlandse sporters. Het WK-voetbal in Brazilië en de Olympische Spelen in Sotsji werden massaal bekeken en in de lijst met best bekeken tv-programma's van 2014 was slechts 17,5% niet sport-gerelateerd. Ook de best bekeken Youtube video in Nederland was een sportmoment namelijk de wedstrijd Spanje - Nederland en in het bijzonder de duikkopbal van Robin van Persie. #VanPersieing werd zelfs trending topic op Twitter.

#healthy

De sport groeit hard en is ontzettend populair. Sport is hip om te delen, zo bleek al in de eindejaarslijsten van Twitter en Facebook, en verbindt zich aan gezondheid. De tijdlijnen op social media (waaronder foto's op Instagram) stromen dagelijks vol met #healthy en voedingsdeskundigen verschenen overal om toelichting te geven op de werking van het zogeheten super food. Naast voeding wordt ook onze manier van leven doorgelicht. NOS maakte een uitgebreid item over zitten. Vier uur per werkdag zitten is ongezond en de roep om staand werken wordt groter. Het is populair om gezond bezig te zijn en het bewustzijn van gezond leven vertaalt zich ook naar actief sporten. In 2014 lag het aantal sportende Nederlands structureel hoger ten opzichte van een jaar eerder en uit de rapportage van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) blijkt dat driekwart van de bevolking (75%) twaalf keer per jaar of vaker aan sport doet. Ruim de helft (56%) sport wekelijks of vaker.

Hardlopen, fitness en wandelen zijn populair en dat is niet verrassend. Opvallend is wel dat het allemaal sporten zijn die nagenoeg geen helden hebben. Geen topsport als inspiratiebron. Het zijn flexibele sporten en passen in het drukke dagelijkse leven. Gijsbregt Brouwer beschreef eerder al de Amerikaanse term Yuppie Kvetch. Het gebrek aan tijd gaat de gehele sport veranderen. Dit biedt kansen voor nieuwe korte sporten en sporten die met de tijd meegaan. De populariteit van het flitsende shorttrack past in die trend en zelf kiezen we sneller voor een korte 7 minute workout in plaats van een looptraining die uren in beslag neemt. In 2015 komt een hausse aan nieuwe korte sporten waar niet zo zeer de prestatie maar wel de beleving voorop staat. De populariteit van de halve marathon in de Verenigde Staten (wel een marathon maar geen extreme training) is kenmerkend en concept runs schieten nog steeds als paddenstoelen uit de grond.

Lees ook: de vijf sporttrends van 2015

Sporten is meer dan gezond bezig zijn

Doordat de sport het belang van een prestatie steeds vaker loslaat en beleving voorop stelt wordt een grote groep nieuwe mensen aangesproken die voorheen angstvallig naar sport (en verenigingsleven in het bijzonder) keek. De sport treedt buiten zijn kaders, is aan het 'ontsporten' en wordt een lifestyle. De grote sportmerken boeken record omzetten en zetten vol in op zogehete 'active wear': sportieve kleding die ook in het dagelijks leven gedragen kan worden. Nu nog een app die heel makkelijk mensen aan elkaar koppelt die samen willen sporten. Bijvoorbeeld op basis van de locatie. Want daar ligt wel de uitdaging. Technologie op een slimme manier gebruiken om meer mensen in beweging te brengen. De introductie van de smartphone is al even geleden. De stormachtige opkomst van de wearables moet zich komende tijd gaan vertalen in slimme kleding die zonder dat je daar een extra stap voor hoeft te ondernemen registreert en motiveert. Wat dat betreft is 2015 zeker geen tussenjaar!

Afbeeldingen: HermidaEsmee Trouw