In zijn maandelijkse nieuwsbrief informeert Frank van den Wall Bake geïnteresseerden over de ontwikkelingen in en rondom de vakgebieden sport, media, sponsoring en marketing. Drie ontwikkelingen uit de editie van november vielen op. Frank van den Wall Bake licht ze toe en blikt vooruit:
- Sport moet eigendom van de sport blijven
- Dubieuze locaties van sportevenementen
- Olympic TV kans voor NOC?
Is de combinatie sport en geld nu wel zo goed? Het is en blijft een problematische vraag. De sport heeft geld nodig, dat is evident, maar heeft het geld ook sport nodig? Het antwoord is ja, omdat geld bijna altijd wordt omringd met tendensen die de drang naar meer uitademen. Aangezien sport veel mensen trekt en uiterst gewilde (emotievolle) content biedt voor visuele media, wil het geld graag naar de sport. Daar kan het meer geld worden. Toch leidt het niet altijd tot wenselijke situaties. Denk aan beursgangen voor een sportclub, investeerders (of zelfs clubbestuurders) die eigenaar worden van spelers, of tv-zenders die bepalen hoe laat olympische zwemfinales plaatsvinden. Gemakshalve wordt manipulatie van uitslagen voor commerciële belangen buiten beschouwing gelaten. De perceptie alleen al is een ramp. Perceptie is immers de waarheid. De onvoorspelbaarheid is het grootste goed in de sport.
Frank van den Wall Bake
“Uiteindelijk moet de sport zelf op de rem trappen. En dat is lastig, want de sport is zelf op zoek naar geld. In die zoektocht kunnen organisaties zich op glad ijs begeven. In de Formule 1 is het voorgekomen dat een coureur de opdracht kreeg om een crash te veroorzaken. Dan kunnen er doden vallen. Daarnaast worden steeds meer wedstrijden op tijdstippen gespeeld dat de hele wereld kan meegenieten. Maar met de sporter wordt geen rekening gehouden. Sport moet zelf het besef hebben dat de sportieve belangen vooropstaan en fans het belangrijkst zijn. De bestuurders willen vaak op korte termijn winst maken, maar moeten juist bezig zijn met de lange termijn.”
Sport en politiek zijn met elkaar verweven. Moeten sporters, die hun hele leven naar een WK of Spelen toewerken, worden geconfronteerd met een oproep om niet deel te nemen aan hun levensmissie? Je mag en kan sporters, die nog op de lagere school zaten toen het betreffende evenement aan het land of de stad werd toegekend, niet opzadelen met dat dilemma. Evenzo mag en kan je sponsors niet verzoeken hun verantwoordelijkheid te nemen en hun marketingbudgetten niet te besteden aan een evenement dat in een discutabel land plaatsvindt. De eigenaars van de sport, IOC, FIFA en alle internationale sportbonden, zijn de aangewezen instanties om een evenement op een locatie te laten plaatsvinden die aan vooraf helder geformuleerde criteria voldoet. Inclusief belangrijke zaken als mensenrechten en vrijheid van meningsuiting.
Frank van den Wall Bake
“Als er sprake is van een evenement op een locatie waar men zich niet houdt aan normaal menselijk gedrag, dan is het niet aan de teams en spelers om te bepalen of ze daar wel of niet spelen. Overkoepelende organisaties als FIFA, IOC en internationale sportbonden moet daar aan de rem trekken. Waar ik me aan stoor, is dat de voorzitter van de FIFA, Sepp Blatter, blijft benadrukken dat sport en politiek twee aparte werelden zijn. Hij laat echter geen moment onbenut om bij Poetin op de koffie te gaan. Over het rapport: het is een grote klucht dat de heer Garcia twee jaar bezig is geweest met een rapport van meer dan duizend pagina’s en dat de conclusies nu compleet worden verdraaid. Zij besluiten even dat er geen actie ondernomen hoeft te worden.”
Het olympisch kanaal van het Internationaal Olympisch Comité staat in december op de agenda. De opzet is niet om te concurreren met bestaande tv-zenders (NBC, BBC, CBC, NOS, et cetera), maar om het IOC-merk en de bijbehorende kernwaarden ook buiten de olympische cyclus (permanent) te laden. Timo Lumme, director of IOC TV & Marketing, maakte bekend dat er veel ruimte zal zijn voor lokale beelden waarmee het nationaal comité in beeld komt.
Frank van den Wall Bake
“Toen de eerste berichten in de wereld kwamen, leek het me sterk: een eigen tv-zender voor het IOC. NBC betaalt 7,65 miljard dollar voor de rechten tot en met 2032. Nu komt er meer nieuws naar buiten: het moet de boodschap van het IOC gaan uitdragen. Over de kernwaarden van sport, vriendschap met portretten van atleten en achtergrondinformatie over trainingsmethoden. Hiermee creëert het IOC een permanent platform voor de perioden rondom de evenementen. Voor de partners van het IOC weer een interessant podium om zich te profileren. De beelden komen van lokale partners en daar wordt het interessant: biedt het olympisch kanaal kansen voor de Partners in Sport van NOC*NSF?”
Nederland - Letland uiteraard. Letland mag geen tegenstander zijn maar elke wedstrijd is nu moeilijk en extra beladen door het lot wat Guus boven het hoofd hangt. 2014 is een record jaar ten aanzien van wereldtitels en medailles, krijgen we daar nog meer wereldtitels bij? Gaan we het record nog scherper stellen?