In 2011 aan de vooravond van een ontmoeting tussen Real Madrid en Barcelona introduceerde Heineken Star Player. Een mobiele app om tijdens de wedstrijden van de Champions League te voorspellen hoe de wedstrijd zich zou gaan ontwikkelen. Corner, doelpunt, penalty? Iedere juiste keuze was punten waard en zo kon je onderling strijden tegen vrienden en tegen de wereld. Revolutionair voor de sportbeleving. Ruim drie jaar later is de wereld om ons heen doorontwikkeld maar Nederland staat stil en sluit zijn ogen.
Door technologische innovaties is de sportbeleving in de afgelopen 10-20 jaar flink veranderd. De huiscomputer in de hoek van de kamer voor het laatste nieuws ligt nu op schoot en online wedkantoren zijn binnen handbereik op iedere smartphone. Mobile first en content is king, het is een gouden regel die sportsponsors al jaren hanteren en Heineken was er vroeg bij. Star Player was zijn tijd ver vooruit maar het lampje ging wel degelijk branden. Nu verdienen de deelnemers punten en badges maar het kan ook met geld.
Belangrijk gegeven: de beleving van de wedstrijd is veranderd. Voor sportfans begint de wedstrijd tegenwoordig pas bij het eerste fluitsignaal en eindigt ook direct na het laatste fluitsignaal. Dat laten de grafieken van Google tijdens de finale van de Champions League (Bayern München - Real Madrid) en het WK (Spanje - Nederland) duidelijk zien. 63% gebruikt een mobiel voor zoekopdrachten en 60% plaatst weddenschappen tijdens de wedstrijd. Ook het stadion staat aan de vooravond van een belangrijke verandering: het connected stadium dient zich aan. Sport is live, willen fans delen en het Nederlandse aanbod om te wedden (iets anders dan gokken!) op wedstrijden sluit daar niet op aan. Daarom zoeken voetbalfans hun heil ergens anders.
Lees ook: de toekomst van online kansspelen en mobile (door Niels Aarts)
Regulering van online kansspelen is goed voor de beleving van de fans en in financieel opzicht voor de sport. Uit onderzoek van H2 Gambling Capital blijkt dat in de periode 2016 - 2019 een bedrag van 65 miljoen euro aan extra inkomsten uit live streaming zullen opleveren. De wedkantoren snappen als geen ander dat het bij wedden om beleving gaat en willen beelden van de wedstrijden gebruiken zodat fans live weddenschappen kunnen afsluiten. Daarnaast is een inkomstenstroom van 31 miljoen euro uit sponsoring te verwachten waarmee het totaal op bijna 100 miljoen euro komt. Belangrijk hiervoor is wel een kanalisatie (in hoeverre de sportconsument gebruikt maakt van het gereguleerde aanbod) van 80% vereist. Die extra inkomsten gaan sportclubs mislopen nu de regulering alsmaar op zich laat wachten.
Toon Gebrands, algemeen directeur van PSV en Gerard Marsman, voorzitter van Coaches Betaald Voetbal, waren aanwezig bij het seminar 'Online kansspelen en sportbeleving' en vinden het onbegrijpelijk dat, nu de Nederlandse voetbalcompetitie steeds verder wegzakt, de politiek regulering blijft tegenhouden. "We nemen onszelf in de maling. De wereld van het online gokken is veranderd en daar moeten we in mee. Zolang we zorgen dat alles netjes gaat, heeft niemand er problemen mee."