Topsporters roemen vaak de rol van hun ouders als het over het geheim van hun succes gaat. Op moeilijke momenten bieden zij steun en geven ze advies. Op weg naar de Olympische Spelen in Rio de Janeiro lopen er nu twee Nederlandse campagnes waarin (top)sporters hun ouders (en andere mensen die belangrijk waren in hun loopbaan) eren en hen bedanken voor de wijze lessen of inspiratie.
De succesvolle olympische campagne ‘Thank You Mom’ was één van de eerste goede voorbeelden waarin topsporters hun ouders bedankten voor de steun. Dat kreeg in Nederland een vervolg met P&G’s campagne ‘Bedankt mam’. In aanloop naar de Spelen in Sochi vertelde de moeder van Sven Kramer, Elli Kramer, over het grootbrengen van een olympisch atleet.
Met de volgende Spelen in zicht – de Zomerspelen in Rio beginnen al over minder dan vier maanden – heeft P&G opnieuw een ‘Bedankt mam’-campagne gelanceerd. Ditmaal hebben Ranomi Kromowidjojo en moeder Netty de hoofdrol. Een minidocumentaire geeft een prachtig beeld van de rol die moeder Netty speelt in het leven van haar dochter Ranomi en de band tussen beide. De documentaire is in verkorte versie als commercial op tv te zien.
Vrijwel tegelijkertijd met de P&G-campagne heeft Rabobank de campagne ‘Het aandeel van’ gelanceerd. De bank roept iedereen op – dus ook amateursporters – diegene te bedanken die een belangrijke rol voor jou als sporter speelt. Ellen Hoog beet de spits af en zette haar uitblinker ‘Kip’ in de schijnwerpers. Samen met rapper Sef verraste ze voormalig teamgenoot Floortje Joosten met eerbetoon.
Afgelopen weekend mocht Marianne Vos iemand in het zonnetje zetten en zij bedankte haar vader Henk. Hij werd op de wielerclub verrast door artiest Diggy Dex die zijn lied ‘Ode aan het leven’ ten gehore bracht.
Met de Spelen in het vooruitzicht lopen er dus twee campagnes waarin (top)sporters hun waardering uitspreken voor iemand die een belangrijke rol in hun carrière heeft gespeeld. Het is waarschijnlijk de opmaat naar een sportzomer, waarin diverse sporters hoofdrollen gaan spelen in commercials.
Foto: Twitter @ranomikromo