Sportsponsors kunnen sneller van fans klanten maken door ze actief te betrekken bij activaties op social media zo blijkt uit Amerikaans onderzoek van Horizon Media. 40 procent overweegt een product te kopen nadat hij een bericht op social media over het merk/ product heeft gepost. Slechts 22 procent van de sportfans overweegt een product te kopen bij reclame in een stadion.
De resultaten zijn zeer interessant voor sponsors. Uit het onderzoek blijkt dat een activatie niet (alleen) moeten draaien om herkenning en/ of het opbouwen van een zakelijke relatie met de fan maar voor effectiviteit juist een actieve component moet bevatten. Voor sponsors is het daarom van belang dat alle randvoorwaarden voor een dergelijke campagne (zoals bijvoorbeeld dekkend WiFi in het stadion) aanwezig zijn.
Echter: 40 procent van de fans ziet het deelnemen aan en plaatsen van activaties op social media als spam en daarom moeten campagnes 'deelwaardig' (share-worthy) zijn. Grappige en hippe activaties verlagen de drempel en daarnaast scoren prijsvragen goed. En mochten fans besluiten om niet deel te nemen dan zorgen berichten van andere fans alsnog voor gratis reclame. De onderzoekers spreken van de eerste stappen naar 'Return on Activation'.
Uit het onderzoek blijkt verder dat de bereidheid om activaties op social media te delen in het stadion groter is (21 procent staat ervoor open en 13 procent deed het ook daadwerkelijk) dan thuis op de bank (9 procent staat ervoor open en 8 procent deed het daadwerkelijk). Het onderzoek bestond uit 650 sportfans van 18 tot en met 49 jaar.
Bronnen: SportBusinessDaily - The Fields of Green