Sportwereld reageert en haakt massaal in op vertrek Sepp Blatter

Het plotselinge aftreden van Sepp Blatter als voorzitter van de FIFA maakte gisterenavond véél los. Op Twitter was er een explosie aan berichten: ruim 1,9 miljoen tweets werden er over het vertrek verstuurd. Hashtags als #blatterout, #fifagate en #fifacorruption werden wereldwijd massaal gebruikt. Daarnaast lieten de sponsors één voor één weten dat ze blij waren met het vertrek van de 79-jarige Zwitser, werd er door o.a. Rio Ferdinand gepleit voor een vertrek van David Gill (vicepresident) en werden de eerste inhakers al gelanceerd. 

17.000 tweets per minuut, 27.000 mentions @SeppBlatter

Volgens gegevens van Twitter werden er om half 8 de meeste Tweets over het vertrek verstuurd; ongeveer 12.000 tweets per minuut. In totaal werden er volgens Twitter 1,9 miljoen tweets gestuurd over het vertrek (met de termen 'sepp', 'blatter' en/of 'fifa'). OBI4wan, een internationale social media monotoring tool, dook er nog wat dieper in en kwam tot enkele aanvullende gegevens. Zo werd er tijdens de herverkiezing van Blatter slechts8.100 tweets per minuut verstuurd, terwijl de piek bij het aftreden op 17.000 tweets per minuut lag (nog een stuk hoger dan de eerdergenoemde 12.000 tweets). Sepp Blatter ontving daarnaast op zijn persoonlijke twitteraccount @SeppBlatter de laatste dagen ruim 27.000 mentions... eigenlijk wel logisch dus dat Blatter nooit reageert op een andere tweet. 

Vincent Kompany, kapitein van Manchester United en de Rode Duivels, gaf daarnaast aan dat niet alleen Blatter verantwoordelijk is, maar meerdere mensen moeten volgen. Tevens moet er volgens Kompany meer transparantie en een hervorming van de verkiezing komen. Zijn tweet werd massaal opgepikt (+2.500 retweets) door gelijkgestemde fans. Ook voormalig Engels international Rio Ferdinand kon op veel schouderklopjes rekenen. Volgens Ferdinand moet David Gill, vice president bij de FIFA,  de eer aan zichzelf houden en ook opstappen. Naast de Belg en Engelsman wisten ook oud-voetballers Luis Figo en Gary Lineker te scoren op Twitter.

Wereldwijde kritiek kost Blatter de kop?

Wat de precieze reden voor vertrek is, komen we waarschijnlijk (voorlopig) niet te weten. Toch kon ook de FIFA en Blatter niet om de storm aan kritiek heen.. Een overzicht van wereldwijde hasthags laat zien dat de gebeurtenissen rondom de wereldvoetbalbond de laatste dagen onderwerp van gesprek was. Uiteraard werden de meeste tweets verstuurd met #fifa en kwamen de tags #blatter & #seppblatter veelvuldig voorbij. Maar ook de hashtags #boycottfifa, #corruptionfifa, #blatterout, #fifacorruption, #seppout etc. werden duizenden keren gebruikt. 

FIFA-sponsors reageren opgelucht

De vijf hoofdsponsors (adidas, Coca-Cola, Gazprom, Hyundai/Kia & Visa) en twee WK-sponsors (Budweiser & McDonalds) zijn door de publieke opinie niet gespaard gebleven. Een massale oproep van enkele Twitteraars en Facebook'ers om de FIFA-sponsors te boycotten, bracht - behalve de steun van enkele duizenden mensen - echter niet veel op. De FIFA-sponsors reageerden verontwaardigd op het nieuws rond de arrestaties, maar hielden bij de herverkiezing van Blatter grotendeels hun mond. Pas nadat Sepp Blatter zijn vertrek aankondigde, kwamen de sponsors één voor één met een bijna identieke reactie. 

We zijn blij met de toezegging van de FIFA om te veranderen, liet adidas in een eerste reactie weten. Zoals eerder gezegd, is adidas Group volledig toegewijd om een cultuur te creëren waarbij de hoogste normen van ethiek en naleving hiervan worden bevorderd. Met het nieuws van vandaag heeft de FIFA een stap in de goede richting gezet om meer transparant te zijn in alles wat ze doen.” Ook de andere sponsors lieten zich in soortgelijke bewoordingen positief uit over het vertrek. Volgens Visa en McDondals is er een belangrijke eerste stap gezet om het vertrouwen van de fans terug te winnen. Wel moet de nieuwe leiding van de FIFA zich volgens Visa meer richten op transparantie, integriteit en fair play. Visa wil hier graag met FIFA aan werken. Coca-Cola noemde de aankondiging een positieve stap voor de sport, het voetbal en de fans. Anheuser-Busch InBev kwam met een soortgelijke bewoording.  

Inhaker Centraal Beheer Achmea

Tot slot grepen enkele merken het nieuws aan om met een (gepaste) inhaker te komen. Centraal Beheer Achmea kwam al vrij snel met een inhaker en zag het plaatje viraal rond gaan. Simpel, maar door de juiste timing goed gescoord.

Foto: Flickr (CC) Global Panorama