Spotify zet stappen om stilaan de sportwereld te veroveren

Sinds de introductie in 2006 is het hard gegaan met de muziekstreamingdienst Spotify. Binnen no-time  wisten de Zweedse oprichters Daniel EK en Martin Lorentzon een volwaardige concurrent van iTunes neer te zetten en uit te groeien tot één van de grootste muziekaanbieders wereldwijd. Waar de muziekliefhebbers - met name de jongere doelgroep - al massaal gebruik maken van Spotify, hebben de ontwikkelaars de pijlen komende jaren gericht op een nieuwe markt: de sportwereld. Met kersverse samenwerkingen met Nike, adidas & Runkeeper én de uitbreiding naar een eigen sport app worden er serieuze stappen gezet. Gaat Spotify de sportmarkt veroveren? 

Stel je aan een willekeurige groep de vraag wie er op dit moment Spotify gebruiken, dan zal je verbaasd zijn van de hoge respons. Met name jongeren maken al massaal gebruik van de muziekdienst, terwijl ook steeds meer oudere mensen” de kracht van de app ontdekken. Volgens berichten zou de muziekdienst al meer dan 60 miljoen gebruikers hebben (in januari 2015), waarbij 15 miljoen mensen een premium-abonnement afgesloten hebben. Dit aantal stijgt echter nog met de dag gigantisch hard, waardoor het na verloop van tijd misschien wel iTunes van de troon gaat stoten. De intenties van Spotify in de sportwereld zijn duidelijk: niet alleen met een eigen app, maar ook door samen te werken met andere partijen moet er terrein gewonnen worden. 

Samenwerkingen met adidas, Nike en Runkeeper

Stilaan is Spotify zich steeds meer in de sportmarkt gaan mengen. In het begin door samenwerkingen met bijvoorbeeld de Franse voetbalbond en Paris Saint Germain, maar door kersverse partnerships met adidas en Nike wordt er nu echt op de massa gefocust. Adidas lanceerde begin mei de app adidas go, waar de diensten van Spotify compleet in geïntegreerd zitten. Zo kun je - door in te loggen op je Spotify-account - je favoriete afspeellijst tijdens het lopen beluisteren, waarbij de muzieknummers geselecteerd worden op basis van jouw loopritme. Loop je wat langzamer, dan hoor je bijvoorbeeld nummers van Coldplay, Bruce Springsteen of Racoon. Ga je versnellen dan zal Spotify nummers selecteren van artiesten als Hardwell, Kensington en Stromae.

Met Nike werd afgelopen week de Speed Run-playlists  geïntroduceerd. Dit zijn afspeellijsten samengesteld door de Nike+ Run Club en ontwikkeld voor verschillende typen workouts. Ook hier wordt - gelijk aan adidas Go - onder meer gebruik gemaakt van je Pace (tempo) om je muziekkeuze aan te passen. Dit wordt gemeten met de accelerometer van je iPhone, waardoor je smartphone precies weet hoe snel je loopt. Hetzelfde trucje is geïntroduceerd in de nieuwe versie van Runkeeper, waardoor Spotify zich steeds meer inmengt in de running community's.

Spotify Running

Hoewel Spotify druk bezig is om de database met gebruikers te vergroten, zit er één groot nadeel aan de samenwerkingen met de andere partijen. Alle datastromen komen bij Nike, adidas & Runkeeper binnen, terwijl Spotify gebonden zit aan limieten om hier zelf iets mee te (kunnen) doen. De volgende stap is daarom niet onlogisch: waarom richten we ons ook zelf niet op de sportmarkt?De mobiele app werd geüpdate en de nieuwe feature om je muziekkeuze te matchen met je loopsnelheid, werd ook geïntegreerd in de vernieuwde Spotify-app. Het grote voordeel hiermee is dat de gebruikers in een Spotify-omgeving blijven en het Zweedse bedrijf straks over een database beschikt met honderdduizenden lopers. Ik ben daarom benieuwd naar de volgende stappen die Spotify gaat zetten: komt er straks een geheel eigen stand alone  running-app van Spotify? En zien we de feature straks ook geïntroduceerd worden bij activitytrackers als de Apple Watch, Jawbone etc.? In ieder geval is één ding duidelijk: Spotify mengt zich stilaan steeds meer in de sportmarkt.