Start van de Tour, de dag van ‘zou kunnen’

Vandaag, zaterdag 5 juli 2014, is zo’n dag waar we nog lang over zouden kunnen napraten. Met de nadruk op ‘zouden kunnen’. Het is de dag dat het Nederlands elftal in de kwartfinale van het Wereldkampioenschap voetbal in Brazilië staat. De tegenstander gaan we niet heel lang onthouden gok ik zo. De sponsoren overigens ook niet. Daar waar de inhakers nog getimed viral gaan, lijken de grote FIFA sponsoren kans na kans te laten liggen. We zouden bijna vergeten dat er vandaag nog een Grand Depart is. De Tour ’14 vertrekt vanuit het Engelse Leeds. De Fransen hebben zich gisteren ‘getimed’ uit het toernooi laten schieten door de Duitsers, dus de kans dat Marcel Kittel met een ‘goeie’ kater fietst vanmiddag biedt kansen voor Mark Cavendish.

Hij zou als individu heel Engeland in vervoering kunnen brengen door in eigen land het geel te pakken. Met ook hier de nadruk op ‘zou kunnen’. Zijn laatste tweet, 2 uur voor de start, klinkt als volgt: ‘Arrived in Leeds for the start of . Seems like my stomach is an aviary, there's so much flapping going on! Let's go .’ Vrij vertaald geeft Google aan dat ‘Marks maag voelt als een volière’. Uit welk tijdperk dat woord stamt laat ik in het midden.

Een ander puntje is de laatste @ in zijn tweet: @opqscyclingteam. Dat de ploeg van Cavendish voluit Omega Pharma – Quick-Step Cycling Team is genaamd daar ben ik mee bekend. Maar dat het officiële twitter account zo ingewikkeld moest zijn is een gemiste kans. Alsof het ‘gewone wielerpubliek’ deze @ gaat intikken op twitter wanneer Cavendish op full speed uit het zadel komt in Leeds. Onmogelijk. Het is een typisch voorbeeld van een ouderwets sponsorcontract. Waarschijnlijk zeggen de kleine lettertjes dat ‘alle sponsoren aandacht moeten krijgen’. Onzin, tijden zijn veranderd. Als Quick-Step met een leuke # actie komt dan zou de aandacht juist op hen gevestigd kunnen zijn ipv dat ze nu ‘ meeliften via de derde en vierde letter in een onmogelijk te lezen ‘woord’. Iets wat ‘korte termijn’ sponsor Belkin veel beter voor elkaar heeft. Eerlijk is eerlijk, dat moet gezegd kunnen worden.  

Ergens is de charme van de wielersport toch ook wel dat het altijd een stapje achterloopt op de wereld. De historische Tour-karavaan verwachten we toch allemaal weer gewoon in Leeds, inclusief de fans die op elkaar zullen springen voor een sleutelhanger van Cofidis of een petje van Katusha. Zoals we vroeger als kinderen de pepernoten van de grond raapten. Benieuwd of ze de foto’s dit jaar ook op social media gaan plaatsen. Graaiende tweets krijgen we dan.

Dat sport mee moet met de tijd is voor een nieuwe generatie meer dan duidelijk. Maar of de bobo’s het ook snappen? ‘Zou kunnen’.Let’s get it started. Timing is cruciaal. Want we weten allemaal: de Tour wacht op niemand.