Startende sportjournalist: pak een camera en microfoon en ga op pad!

Het zijn lastige tijden voor startende sportjournalisten. Redacties krimpen en wedstrijdverslagen schrijven zit er allang niet meer in. Jaap Stalenburg was dan ook helder bij zijn eindejaarsinterview: "De toekomstige sportjournalist loopt met een camera en microfoon om vervolgens zelf de editing te doen." De mobiele camera's zijn in opkomst en platformen zijn beschikbaar, kansen voor de amateursport?

Google

Stoom komt nog van het gezicht van Mike Dam, voetballer bij Ter Leede, na de wedstrijd tegen SC Feyenoord voor de halve finales in de districtsbeker. Freelance sportjournalist Jeroen Bijma neemt het interview af met een eigen camera, statief en microfoon. Een van de eerste interviews maar van prima kwaliteit. De editing doet Bijma vanuit huis en de video staat op zijn eigen Youtube-kanaal. Interessante content voor beide verenigingen én voor de journalist. De kans is immers groot dat een zoekopdracht in Google over enkele weken direct een video zal laten zien.

Lees ook: een sportjournalist is de beste sportmarketingspecialist (door Cas Biesta)


iPhone 6

Een paar duizend kilometer verderop vindt in Austin, Texas het innovatiefestival South by South West plaats. Een festival waar sinds 1987 jaarlijks grote en kleine partijen de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van technologie presenteren. Aanwezig zijn Erwin Blom en Roeland Stekelenburg van Fast Moving Targets (FMT) om video-updates te brengen. FMT op SxSW wordt mede mogelijk gemaakt door hoofdsponsor T-Mobile en co-sponsors Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Quby en Permanent Beta maar de technologie is al voorhanden namelijk: een iPhone 6 en voor geluid een zender plus microfoon. Ook hier prima kwaliteit en iMovie voor de editing. Op het Youtube kanaal scoort de eerste video meer dan 700 views. (zie de setup vanaf 4:15).

Een alleskunner

Twee voorbeelden van de internet-reporter. Daar liggen kansen voor de amateursport. Startende journalisten willen graag een portfolio opbouwen. Een pagina vol resultaten op Google. Volg het voorbeeld van Jeroen Bijma, pak een camera en een microfoon en ga op pad! Voor verenigingen, sporters én lokale sponsors interessante content. Maak kennis met de (on)mogelijkheden van het internet. De toekomstige sportjournalist leeft online en mobiel. Vergeet een wedstrijdverslag voor de krant, schrijf een korte blog met een video. Bouw een bereik op en zoek naar partnerships. De toekomstige sportjournalist is een alleskunner.


Uniek interview met Jaap Stalenburg over camera's in de kleedkamer en nieuwe sponsormodellen