Startup Brandsfit regelt gratis sponsoring voor jeugdteams bij voetbalclubs

Gratis sporttenues voor jeugdteams bij Nederlandse voetbalclubs? Het lijkt te mooi om waar te zijn, maar toch heeft de Nederlandse startup Brandsfit dat als belangrijkste propositie. Door clubs en brands met elkaar in contact te brengen, zorgt Brandfit voor nieuwe shirts, broekjes en sokken bij de jeugdteams. Helemaal gratis, zonder tegenprestatie van de clubs en voor iedereen die zich (op tijd) aanmeldt. Een nobele gedachte, maar is het ook haalbaar? De jonge ondernemer is weliswaar nog op zoek naar sponsors, maar op dit moment al in gesprek met grote partijen, terwijl een Belgische multinational zich inmiddels al achter de startup geschaard.

Van chocoladeletters naar Brandsfit

Achter Brandsfit blijkt een 18-jarige (!) ondernemer te zitten. Jip Maathuis, wellicht in de sportmarketingwereld nog geen bekende naam, heeft al van jongs af aan een ondernemersgeest. Op zijn 9e richtte hij JipsGoedeDoelen op, dat elk jaar chocoladeletters verkoopt ten behoeve van War Child. Van elke verkochte letter gaat één euro naar War Child, waardoor Maathuis de afgelopen jaren ruim 250.000 euro ophaalde. Hierdoor kon de stichting meer dan 22.000 oorlogskinderen helpen. Het idee voor Brandsfit ontstond dan ook - niet geheel ontoevallig - tijdens een reis voor War Child in Oeganda, waar hij op de muren van woningen advertenties voor grote merken geschilderd zag. 

Een bewoner vertelde me dat hij niet voldoende geld had gehad om zijn huis helemaal af te bouwen. Hij kon toen aankloppen bij een fonds waarin grote merken als Coca Cola, Pepsi en MTN geld beschikbaar stellen voor mensen met financiële zorgen, in ruil voor een advertentie op de woning. Het gaat om relatief kleine bedragen en ook relatief kleine advertenties. Maar in beide gevallen gaat het wel om grote aantallen en is het daardoor wel heel effectief, aldus Maathuis.

Grote partijen kunnen in één keer diverse clubs helpen

Oprichter Jip Maathuis probeert die vertaalslag naar de sportwereld te maken: Als een club het niet voor elkaar krijgt voldoende shirtsponsors te vinden, moeten ouders zelf het volle bedrag betalen voor een outfit. Voor sommige ouders is het zeer lastig om deze uitgave te doen. Omdat het clubtenue verplicht is tijdens wedstrijden, kunnen hun kinderen dus niet lid worden van een club. Met Brandsfit wordt sporten voor meer kinderen bereikbaar.

Nu moet iedereen naar de lokale bakker en groenteboer in de hoop een paar tientjes op te halen, vervolgt Maathuis. Dat is heel tijdrovend. Wij werken samen met grote partijen, die met een groter bedrag in een keer diverse clubs kunnen helpen. Voor de clubs is dat fijn, want zij hoeven zich geen zorgen te maken over de financiering van hun kleding en kunnen zich daardoor gewoon richten op de sport. En voor de sponsor is het prettig dat hij heel gericht in heel Nederland, of juist in een bepaalde regio, potentiële klanten kan bereiken zonder zelf actief op zoek te gaan naar de clubs.  

Gesprekken met grote sponsoren

Of de Nederlandse sponsors daar op zitten te wachten is uiteraard nog de vraag. Toch zie je bijvoorbeeld dat ING de shift  heeft gemaakt van nationale sponsor naar sponsor van het amateurvoetbal. Ook tientallen andere bedrijven richten zich de laatste jaren steeds meer op 'maatschappelijke' of breedtesport sponsoring in plaats van het sponsoren van topsporters of topclubs. De startup geeft dan ook aan in gesprek te zijn met grote partijen als Coca-Cola, ING, Volkswagen, AFAS, Patrick, T-Mobile, Sligro en Safety Jogger. Daarnaast hebben een dertigtal clubs zich inmiddels bij de tiener gemeld, terwijl hij voor zijn eigen club (Vogido Enschede) al tenues heeft geregeld. Clubs hoeven zich daarbij geen zorgen te maken over de bestaande sponsors, omdat deze gewoon aan kunnen blijven.

De Belgische multinational De Cortina Group heeft zich als investeerder achter Brandsfit geschaard. Het probleem van startups is vaak dat men iets start waar geen vraag is. Wij geloven in Brandsfit omdat het iets levert waar duidelijk belangstelling voor is. We vinden het een briljant idee, echt iets waar heel wat clubs op zitten te wachten. De meeste voetbalclubs hebben geen geld, maar wel de behoefte. Door het idee van Jip wordt dit ingevuld, aldus Eddy Dumarey, CEO van Cortina NV.

Brandsfit

De komende periode zal uitwijzen of het nobele idee van Jip Maathuis in Nederland gaat aanslaan. Ondertussen kunnen sponsors en clubs op de website brandsfit.com meer informatie vinden. Door middel van een stappenplan kan iedere club- of sponsor zich eenvoudig en snel aanmelden. 



Een onderdeel van het 'stappenplan' op Brandsfit.com