Student-athletes veranderen in filmsterren door uitgekiend social media-beleid

Spelen voor tienduizenden fans, live tv coverage, op een voetstuk geplaatst worden door je studiegenoten. Dat is sporten en studeren aan een Amerikaanse college in een nutshell. Studenten, alumni maar ook de directe (maatschappelijke) omgeving buiten deze school identificeert zich met de school en haar succes. Dit zorgt ervoor dat er grote groepen supporters afkomen op college sports. De grote universiteiten hebben zodoende een (zeer) trouwe fanclub. En hoewel het om college sports gaat, wordt dit wel degelijk volledig commercieel benut. Waar ik het in mijn vorige blog had over het financieel spanningsveld in de Amerikaanse College Sports heeft dit zijn weerga op de (commerciële) organisatie van zo’n university of college.

Clemson Football op Instagram – 10.300 likes!

De exposure van de school en de prestaties van de verschillende sportteams zijn zeer belangrijk voor het aanzien van de school, en hierdoor voor de verwerving van nieuwe studenten, donateurs en sponsoren. Hierdoor is het belangrijk voor de school om op een positieve manier in de media te komen. Om je een beeld te geven van hoe professioneel dit wordt aangepakt; Clemson University, uit South Carolina, heeft een 7-tal fulltime werknemers op haar New Media Afdeling. Dit staat nog los van haar eigen Clemson TV, website en andere media kanalen. Clemson University Football team, jaarlijks een top 10 team in College Football, speelt wekelijks in een volgepakt stadion met 83.000 toeschouwers. Maar daarnaast worden zij ook op de voet gevolgd op social media door haar fans. Let wel, het gaat hier om student-athletes die geen duizelingwekkend salaris krijgen maar studenten die geacht worden om aan het einde van hun college carrière hun diploma te behalen. Sterker nog, deze student-sporters worden niet betaald.

Facebook – 270.000 volgers
Instagram – 174.000 volgers
Twitter – 210.000 volgers

LEES OOK: Financieel spanningsveld in Amerikaanse college sports - Blog Paul de Koning (16 oktober 2015)

TJ Green (onderdeel van Clemson University Football). Bijna 6.000 likes!

De bekendheid van de student-sporters gaat zelfs zover dat zij niet alleen gevolgd worden in de wedstrijd. Voorbereidingen, reizen, trainingen en zelfs de schoolprestaties zijn nieuwswaardig voor de fans en volgers van dit team. Oftewel, deze student-athletes liggen voortdurend onder een vergrootglas.

Clemson Instagram – True leaders on and off the field (meer dan 5.500 likes!)

Door onder andere deze (social) media aandacht hebben student-athletes veel aanzien op de colleges in Amerika. Het spelen in grote stadions, het maken van (verre) reizen en de media aandacht zorgen er onder andere voor dat er veel aandacht is van vrouwelijke/mannelijke fans. Sporters worden op Amerikaanse campussen op handen gedragen en op een voetstuk geplaatst. Daarnaast worden deze studenten ook door de school bevoordeeld doordat het door het sportschema (trainingen/wedstrijden) niet mogelijk is om alle lessen te volgen.

Hoewel bovenstaande factoren voor enige vorm van afleiding kunnen zorgen doet de school er dus wel alles aan om deze ‘moviestars’ in spe te laten slagen voor hun diploma. Aangezien student-athletes geen bakken met geld verdienen, en er uiteindelijk toch maar weinig spelers definitief doorbreken en zich financieel onafhankelijk sporten, moet er zeker ook in de schoolbanken gepresteerd worden. Op deze manier kunnen huidige student-sporters met hun behaalde diploma altijd terugvallen op een maatschappelijke carrière.

Aan de ene kant spelen deze student-athletes dus voor volgepakte stadions, maar de volgende dag zitten zij gewoon in dezelfde schoolbanken als de supporters (lees medestudenten). Het combineren van topsport en studie op deze manier is uniek voor de VS.


Foto frontpage: ESPN Photo - KingsTalent